Nedre dekk på polarskipet «Maud» er fortsatt i meget god stand, 100 år etter skipet ble bygget, og etter 85 år under vann.
«Maud» har overvintret ved en holme i havnebassenget i Aasiaat på vestkysten av Grønland. Hundre år etter avgang fra Vollen i Asker, legger man nå ut på siste etappe fra Grønland mot Norge.
Rester av dekksbjelke og støtteknær på «Mauds» øvre dekk. Indre skrog, spanter og ytre skrog til høyre i bildet. Det øvre dekket på «Maud» er hogd opp og brukt til brensel i løpet av årene skipet lå i Cambridge Bay.
Under dekk finner vi en firesylindret motor av typen Bolinder's. Den gikk på råolje, og hadde 240 hestekrefter ved 250 omdreininger.
«Maud» var bygget for ikke å bli knust av isen. Konstruksjonsmetoden er i dag lett synlig, med et indre skrog, spanter som står veldig tett, og et ytre skrog med ishud.
Mye må ordnes før slepet av «Maud» kan starte. Her er det et stag på lekteren «Jensen» som er ødelagt av isen, og må kappes.
Etter 85 år under vann, er skutesiden på «Maud» godt intakt.
Lørdag 23. juni 2018 forlot «Tandberg Polar» Aasiaat med «Maud» på slep, liggende på lekteren «Jensen». Om alt går bra vil den gamle polarskuta være tilbake ved norskekysten i løpet av august.
Stig Pettersen klar til å kaste loss i Aasiaat. Nå skal «Maud» hjem.
Den 400 hundre tonn tunge polarskuta trekkes bak slepebåten «Tandberg Polar».
«Maud» på vei sørover fra Aasiaat, langs vestkysten av Grønland.
Siste etappe av hjemreisen er i gang. Prosjektleder Jan Wanggaard i «Maud Returns Home» gleder seg til at den legendariske polarskuta skal komme tilbake tii Vollen i Asker, der den ble bygget.