– For meg er det gøy, sier Dammyr, som ble plukket ut til å være den nye stemmen etter Jernbaneverkets svar på «The Voice».
Dammyr har i seks år vært toginformatør ved Oslo S. Herfra snakker hun i høyttalere på hele Østlandet.
– Når vi er på jobb, har vi ansvar for hver vår strekning, og på en strekning er det mange stasjoner. Hvis det skjer noe i trafikken, kan det ta litt lang tid før alle stasjoner på strekningen får beskjed fordi vi gjør det manuelt.
Men fra august skal datamaskinen «Kari», med Dammyrs stemme, snakke i høyttalerne.
Bedre informasjon
Datamaskinen skal sørge for bedre informasjon til togreisende hvis det er forstyrrelser i trafikken.
– Poenget med «Kari» er at hun automatisk gir informasjon på nett og mobil, på infotavler på stasjonen og i høyttalerne – hvis det er avvik i trafikken. Og i motsetning til mennesker, kan datamaskinen gi mange beskjeder til ulike stasjoner samtidig
Det sier Victor Hansen, som leder kunde- og trafikkinformasjon i Jernbaneverket. Han mener Jernbaneverket nå kan lykkes med å gi kundene det de etterspør:
– Raskere informasjon om at noe har skjedd, raskere beskjed om hva de skal gjøre og beskjed om hvor lang tid det vil ta, sier Hansen.
- Les også:
Lyder og ordkombinasjoner
Stemmen til «Kari» settes sammen av lyder og ordkombinasjoner. Derfor måtte Anne Grethe Dammyr snakke om mye annet enn togtrafikk da opptakene ble gjort i et studio i Stockholm i fjor sommer.
– Jeg måtte si «Gud er en havrelefse» og «tripp trapp tresko i cyberspace» og mye annet, sier Dammyr.