I analysen, som er datert 30. november 2001, konkluderte Jernbaneverket med at en slik hendelse var så urealistisk at det ikke var nødvendig å se på nye tiltak.
Les:
23. mars løsnet 16 togvogner fra godsterminalen på Alnabru, og rullet i rasende fart de åtte kilometerne ned til Sjursøya.
Der
, og flere ble livstruende skadet.Les også:
– Opp til Havarikommisjonen
– Ulykken er en stor tragedie, og vi skal være ydmyke for å se om rapporten evnet å ta hensyn til den risiko som faktisk forelå, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til Aftenposten.no.
Analysen fra 2001 er den siste, store gjennomgangen av sikkerheten ved terminalen. Gjennomgangen ble beordret av Arbeidstilsynet etter en alvorlig arbeidsulykke i april samme år.
Les:
Et flertall i gruppen som vurderte risikoen ved terminalen konkluderte med at løpske vogner var et urealistisk problem, og at det derfor ikke var nødvendig med videre oppfølging.
Les:
Les:
– Det at en ulykke har skjedd tyder jo på at gjennomgangen ikke tok hensyn til alt som burde ha vært tatt hensyn til. Nå er det opp til Havarikommisjonen å trekke konklusjonene, sier Horrisland til Aftenposten.
Havrikommisjonen etterforsker ulykken, men en endelig rapport er ikke ventet før til neste år.