NRK Meny
Normal

– Droppet nye sikringstiltak på Alnabru

Jernbaneverket vurderte risikoen for at vogner skulle løpe løpsk på Alnabru som så liten at de ikke en gang vurderte nye sikringstiltak, skriver Aftenposten.

Sporbremsene på Alnabru sjekkes av Jernbaneverket

Togvognene løsnet fra godstogterminalen på Alnabru. Her undersøkes sporbremsene av Jernbaneverket.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

I analysen, som er datert 30. november 2001, konkluderte Jernbaneverket med at en slik hendelse var så urealistisk at det ikke var nødvendig å se på nye tiltak.

Les: - Svaret ligger på Alnabru

23. mars løsnet 16 togvogner fra godsterminalen på Alnabru, og rullet i rasende fart de åtte kilometerne ned til Sjursøya.

Der omkom tre personer , og flere ble livstruende skadet.

Les også: Offentliggjør navnene på de omkomne

– Opp til Havarikommisjonen

– Ulykken er en stor tragedie, og vi skal være ydmyke for å se om rapporten evnet å ta hensyn til den risiko som faktisk forelå, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til Aftenposten.no.

Analysen fra 2001 er den siste, store gjennomgangen av sikkerheten ved terminalen. Gjennomgangen ble beordret av Arbeidstilsynet etter en alvorlig arbeidsulykke i april samme år.

Les: – Jernbaneverket får ansvaret for ulykken

Et flertall i gruppen som vurderte risikoen ved terminalen konkluderte med at løpske vogner var et urealistisk problem, og at det derfor ikke var nødvendig med videre oppfølging.

Les: Vognene unngikk tre buffere
Les: Sikkerhetssystemer sviktet

– Det at en ulykke har skjedd tyder jo på at gjennomgangen ikke tok hensyn til alt som burde ha vært tatt hensyn til. Nå er det opp til Havarikommisjonen å trekke konklusjonene, sier Horrisland til Aftenposten.

Havrikommisjonen etterforsker ulykken, men en endelig rapport er ikke ventet før til neste år.

Video Ulykken på Sjursøya fra lufta

Se video av ulykkesstedet fra lufta. (Foto: Anders Brekke/NRK)

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger