Hopp til innhold

– Veier er farligere enn tunneler

Vegdirektoratet understreker at norske tunneler er trygge. Direktoratet viser til at det er mindre farlig å kjøre i tunnel enn på åpen vei.

Kjørte inn i en fjellvegg og eksploderte

En tankbil med rundt 16.000 liter bensin kjørte inn i en fjellvegg i Skatestraumtunnelen i Bremanger og eksploderte onsdag formiddag.

Foto: Daniel Restad / NTB scanpix

I etterkant av den dramatiske brannen i den undersjøiske tunnelen i Bremanger onsdag, understreker Vegdirektoratet at norske tunneler er trygge. Direktoratet viser til at det er mindre farlig å kjøre i tunnel enn på åpen vei.

Torsdag uttalte leder Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund at undersjøiske tunneler er dødsfeller. Vegdirektoratet vil ikke la den påstanden stå uimotsagt.

– Norske tunneler er trygge. Alle erfaringer og statistikk viser at det er mindre farlig å kjøre i en tunnel enn på en åpen vei, sier fungerende direktør Bettina Sandvin i vei- og transportavdelingen i Vegdirektoratet til Dagbladet.

Størst brannfare i undersjøiske tunneler

Hun ønsker ikke å kommentere hva Vegdirektoratet synes om Mos utsagn, men opplyser at direktoratet er uenig med ham i påstanden om at tunnelene er dødsfeller.

– I alle årene Norge har tatt i bruk tunneler, har det ikke omkommet én person i en tunnelbrann, sier Sandvin.

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2012 er det størst brannfare i landets undersjøiske tunneler og i de om lag ti andre tunnelene som har like stor stigningsgrad.

Til sammen er det snakk om litt over 40 tunneler, som representerer 4 prosent av alle landets tunneler. Men det er i disse litt over 40 tunnelene at 44 prosent av brannene i perioden fra 2008 til 2011 fant sted.

Tunnelbrann

Årlig oppstår det rundt 21 tunnelbranner i Norge, ifølge tall fra DSB.

Foto: Molde Brann- og redningsvesen

Omfattende sikkerhetsopgraderinger

Fra før er det kjent at 200 tunneler skal gjennom omfattende sikkerhetsopgraderinger som følge av et EU-direktiv.

Direktivet gjelder bare europa- og riksveier. Norge har valgt å la kravene også gjelde for fylkesveier.

De eneste tunnelene som ikke får bedret sikkerhet er de som er kortere enn 500 meter eller som har færre enn 300 passeringer daglig.

Dette skal du gjøre ved tunnelbrann

Når det brenner i en tunnel er det vanskelig å vite hva man skal gjøre. Med få nødutganger og store mengder røyk kan det stå på minuttene.

Det er ulike forhold som bestemmer hvor røyken går. I tunnelene er det som oftest montert ventilasjonssystemer. Mens røyken ventileres ut uten problemer i toløpstunneler kan ventileringen bli et problem i seg selv i ettløpstunneler.

For mens ventilasjonsretningen bestemmes etter hvilken ende brannvesenet tar seg inn i slik at de får frisk luft i ryggen, kan det bety at man sender røyken mot der de fleste trafikantene befinner seg.

Ifølge branninstruktør og fagsjef ved If Sikkerhetssenter, Terje Hageland, skal man prøve å gå imot den friske vinden. Noen ganger vil det si å gå mot røyken for å komme den andre siden av brannen.

Tunnelbrann i Skatestraumtunnelen
Foto: NRK.no-tipsar

AKTUELT NÅ