Hopp til innhold

– Vanskelig Norwegian-mekling

Meklingen mellom Norwegian og de skandinaviske pilotene i selskapet er i gang. – Partene står langt fra hverandre på flere punkter, sier riksmekler Nils Dalseide.

Riksmekler Nils Dalseide og lagdommer Bjørn Lillebergen

Riksmekler Nils Dalseide (t.v) og lagdommer Bjørn Lillebergen ved Gulating lagmannsrett er meklerne som skal prøve å finne frem til en løsning på den betente konflikten mellom ledelse og piloter i Norwegian.

Foto: Johan B. Sættem

Riksmekler Nils Dalseide og lagdommer Bjørn Lillebergen sitter nå sammen med fagforeningen Parat og NHO Luftfart for å finne en meklingsløsning mellom Norwegian og selskapets piloter.

Finner ikke meklerne en løsning partene ser seg tjent med, går det mot streik blant 70 av selskapets piloter fra lørdag morgen.

Dalseide sier til NRK at det trolig vil være krevende å finne løsninger på flere av punktene hvor partene står langt fra hverandre.

Bjørn Kjos har en tenkepause under et foredrag på NHH Forum

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke en populær mann blant selskapets piloter om dagen. De frykter at Norwegian Air Norway, som er selskapet de er ansatt i, slås konkurs ved en eventuell streik.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Det er en vanskelig mekling. Det er flere punkter vi skal arbeider med, og etter det jeg forstår står partene et godt stykke fra hverandre på flere av disse punktene, sier riksmekleren.

– Hvordan er stemningen der inne nå?

– Jeg synes det er en veldig god stemning, og en god og konstruktiv dialog, så jeg har tro på at vi kan ha en god mekling, sier han.

– Er det en hovedufordring at det står om prinsipielle spørsmål?

- Det er det vanskelig å si noe om, sier Dalseide.

– For tidlig å kommentere

På vei inn i meklingen ønsket flygesjef Thomas Hesthammer i Norwegian ikke å gi noen kommentarer.

– Nei, ikke nå. Det er for tidlig. Vi får se, sier Hesthammer.

Mens selskapet vil ha lønnsfrys, kutt i pensjoner og kutt av kostbare forsikringsordninger, er pilotenes viktigste krav at de får ny tariffavtale med det de kaller reell arbeidsgiver.

Det er i realiteten morselskapet Norwegian Air Shuttle, og ikke Norwegian Air Norway, hvor de er ansatt. Men pilotene omtaler dette nærmest som en «pappselskap».

Leder Halvor Vatnar i Norwegian pilotforening var ikke særlig snakkesalig på vei inn til mekling.

– Alvorlig oppgave med stort ansvar

– Det som ikke er sagt nå de siste dagene før meklingen er det ikke noen vits å si noe mer om nå. Nå får vi gå til mekling, og så får vi se hva resultatet blir, sier han.

Vatnar sier at han er spent på utfallet av meklingen.

– Ja, det er man alltid når man går til mekling. Det er en alvorlig oppgave og et stort ansvar vi har, sier lederen for pilotenes fagforening i Parat.

AKTUELT NÅ