– Det hjelper ikke hvor dyktige lærerne er dersom de ikke har en situasjon som gjør det mulig å følge opp den enkelte elev. Da kan vi ikke nå målsettingen for den norske skolen, sier leder for Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, til NRK.
Hun viser til en landsdekkende undersøkelse fra Utdanningsforbundet som slår fast at gjennomsnittet på 17 elever i klassen slett ikke er hverdagen for mange. Hver tiende lærer sier at de har ansvar for opp til 33 elever.
– Vi er opptatt av at norske politikere nå må få øynene opp for denne situasjonen og lage en nasjonal norm for maks elever på hver lærer i norsk skole, sier Lied.
Tett i tett
I hovedstaden har hver femte lærer hoveddelen av undervisningen sin i klasser med mer enn 28 elever.
Elevene på Mølladammen skole i Oslo er blant dem som opplever det som utfordrende å være del av en stor klasse.
– Det blir litt fullt, og av og til er det litt vanskelig å tenke når det er så mange i et så lite rom, og det blir ganske tett rundt deg, men det går greit, man venner seg til det, sier Nora Marie i klasse 10A til NRK.
– Det blir jo tett og luften blir ganske klam og varm. Det er jo sosialt, men faglig så blir det litt mye ventetid når læreren gjennomgår og du ikke forstår. Når det er flere som ikke forstår så vil det jo ta tid å vente på læreren, sier klassekameraten Eirik.
Jakob gleder seg over at mange elever gir flere venner, men ser også utfordringene.
– Jeg liker godt at vi er så mange, men problemet jeg har er at klasserommet er litt for lite og da blir det lett kaos.
– Mye ofres på alteret
Nasjonale prøver viser at store klasser gjør det like godt som små, men lærerne mener man må se det store bildet når elevene blir for mange.
– Da er det begrenset hva du klarer å avdekke av saker som foregår oppi hodene til elevene, hvordan det står til, tilrettelegging for den enkelte, og diverse papirer og kontakt med hjemmet. Det er mye som ofres på alteret da, sier læreren Jan Harald Eek.
Kunnskapsministeren er likevel ikke enig i at det skal settes en begrensning på hvor mange elever hver lærer skal ha.
– Vår viktigste prioritering er bedre lærere og ikke flere lærere. Faglig påfyll, etter og videreutdanning, og faglige krav, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til NRK.
Læreren ved Mølladammen skole holder fast på at mindre klasser vil gjøre ham bedre i jobben.
– Rundt en 20–22 elever, da ville man kunne drive mye spenstig undervisning, sier Eek.