I en årrekke har dagligvarekonkurransen i Norge vært preget av fire store aktører. Norgesgruppen, Rema, Coop og ICA.
Mandag morgen kom nyheten om at Coop har kjøpt ICAs 533 butikker i Norge. Kjøpet er den endelige spikeren i kista for samarbeidet mellom Norgesgruppen og ICA, som Konkurransetilsynet midlertidig har satt foten ned for.
Pengene har rent ut av selskapet i strie strømmer i årevis. Dersom kjøpet går gjennom, blir det kun tre store i norsk dagligvare. Et sammenslått Coop/ICA blir mindre enn Norgesgruppen i markedet, og ICAs konsernsjef sier mandag morgen at han regner med at fusjonen går gjennom hos Konkurransetilsynet.
Dagens nyhet fører til at ICA-aksjen på Stockholmbørsen stiger kraftig, med nesten 9 prosent etter en snau times handel.
Dermed er fusjonsplanene så langt godt nytt for ICAs eiere.
Spørsmålet er hva det betyr for prislappen for norske dagligvarekunder.
- Les også:
- Les også:
– Vet ikke om fusjonen skader forbrukerne
Det er for tidlig å si om oppkjøpet vil bety at det blir dyrere å handle dagligvarer i Norge, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.
– Vi har varslet om at samarbeidsavtalen mellom Ica og Norgesgruppen vil være skadelig for forbrukerne. Så må vi vurdere denne fusjonen på et fritt grunnlag, og se om også dette er skadelig for forbrukerne, eller om dette er noe Konkurransetilsynet kan godkjenne, sier Meyer til NRK.no.
– Er dette en god eller dårlig dag for norske forbrukere?
– Det får vi komme tilbake til. Vi kan ikke forskuttere hva vår konklusjon vil bli, men det vi synes er bra, er at ICA nå prøver å finne nye løsninger, andre enn den å inngå en samarbeidsavtale med Norgesgruppen, sier hun.
Konkurransetilsynet har nå stanset behandlingen av avtalen mellom ICA og Norgesgruppen, og sier at tilsynet har fått informasjon som tilsier at avtalen er avbrutt.
- Les også:
– ICA: Beste løsning
ICA har lenge slitt i Norge, og opplyser i en pressemelding at dette er den beste løsningen for deres virksomhet.
– Avtalen betyr at flere butikker og arbeidsplasser blir bevart enn om ICA skulle fortsatt å drive virksomheten i egen regi, og salget er derfor den beste mulige løsningen for vår virksomhet, skriver Per Strömberg, konsernsjef i ICA Gruppen.
ICA Gruppen selger samtlige aksjer i ICA Norge, som utgjør ICA Gruppens totale dagligvarevirksomhet i Norge, til Coop Norge for 2,5 milliarder norske kroner på gjeldfri basis.
Transaksjonen vil gi ICA Gruppen en gevinst på cirka 1 milliard svenske kroner.
ICAs norske eiendommer inngår ikke i avtalen.