– Tøffere forhold truer flysikkerheten

Et sterkere press på ansatte kan påvirke sikkerheten, mener journalist Pål Vegard Hagesæther, som har skrevet bok om tøffe forhold i flybransjen.

Slektninger til passasjerer ombord det savnede AirAsia flyet ber sammen

Pårørende ber for sine kjære mens en hel verden vil ha svar på hva som har skjedd med AirAsia flyet som forsvant fra raderen i går.

Foto: BEAWIHARTA / Reuters

– Det er likevel for tidlig å si om hva som har skjedd i dette tilfellet, sier Hagesæther om flyet som er savnet utenfor Indonesia, til NRK.

Passasjerflyet med 162 personer om bord, forsvant fra radaren i går, da det var på vei fra Indonesia til Singapore i dårlig vær.

Lavprisselskap

Flyet tilhører AirAsia, som er et av de ledende lavprisselskapene i Asia. AirAsia var tidligere ute med ruter mellom Europa og Asia, enn Norwegian.

Pål Vegard Hagesæther

Pål Vegard Hagesæther har skrevet bok om tøffere forhold i flybransjen og hvordan det kan påvirke sikkerheten.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Hagesæther har selv flydd med det asiatiske selskapet.

– Det er heller ikke kjent for å ha spesielt gode betingelser for sine ansatte, uten at jeg kjenner detaljene. Det er uansett for tidlig å si om det har noe med denne ulykken å gjøre, sier Hagesæther.

Han er forfatter av boken «Fritt Fall», som blant annet handler om at ansatte i flybransjen føler seg presset til å jobbe lengre og når de er syke, for å beholde jobbene, og hvordan det kan påvirke sikkerheten.

– Det kan være økt press om å gjennomføre en flyvning fordi selskapet for enhver pris vil at alt skal gå etter rutetabellen, eller det kan være lengre arbeidsdager for pilotene, sier Hagesæther.

En hel verden venter i spenning på nytt om det asiatiske flyet og undrer seg over årsaken til hvorfor det er forsvunnet.

Frykter det verste

Pårørende til passasjerene og besetningen om bord frykter det verste. Lederen for den indonesiske redningstjenesten uttalte i dag tidlig at flyet trolig ligger på havets bunn.

Heller ikke lederen i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, har en krystallkule som kan si noe om hva som faktisk har skjedd med AirAsia flyet.

Men også han gjør seg tanker om sikkerheten i en bransje som er i en rivende utvikling.

–Vi piloter er vant med å tenke fremover. Det er jo ett av kriteriene for å være en god flyger, sier Skatval til NRK.

– Må tenke proaktivt

Skatval opplever sin arbeidsplass som trygg, men erfarer at det ikke fokuseres på konsekvensene på sikt.

– Det er det vi i flygermiljøet savner. Vi etterlyser de lange strategiske valgene, sier flysikkerhetseksperten.

Avinor måtte nylig legge om luftrommet i store deler av Sør-Norge på grunn av økt lufttrafikk.

– Det er en indikasjon på at bransjen er i stadig vekst, og det må det tas høyde for, mener Skatval.

Han mener at det må tenkes lengre enn det rent kommersielle. Den veldige utviklingen av flyginger gjør at man er nødt til å tenke seg alle situasjoner man kan komme opp i. Blant annet savner flysikkerhetseksperten forskning på konsekvensene av endrede flygetidsbestemmelser.

– Myndighetene må komme på banen og sikre en videre satsing på flysikkerhet. Vi må prøve å unngå ulykker, og tenke proaktivt, sier Skatval.

– Etterklokskapen råder

Hagesæther ser en tendens til etterklokskap i kjølvannet av flyulykker.

– Endringene kommer først etter store ulykker, sier journalisten, som ble veldig glad da luftfartstilsynet like før jul kunngjorde at bransjen i Norge skal kartlegges.

– Det er synd at Ryan Air og Norwegian foreløpig ikke vil delta, sier Hagesæther.

Les også: Få flyulykker, men mange døde i 2014

Det er likevel ingen statistikk som tyder på at lavprisselskapene kommer dårligere ut enn andre flyselskap når det gjelder ulykker, mener journalisten.

– Mange av de største lavprisselskapene har aldri hatt en dødsulykke, sier Hagesæther.

Han mener likevel at det har vært noen faretruende signaler i kjølvannet av tøffere arbeidsforhold.

– En kan se nestenulykker og episoder som ikke har endt fatalt, men som i Europa også har vært påvirket av arbeidsforholdene. Så jeg tenker at det er viktig at myndighetene tar tak i dette før det går så langt, sier journalisten.

SISTE NYTT

Siste meldinger