Hopp til innhold

NHO-direktør: – Tjener ikke Navarsete til ære

Norsk samferdselspolitikk er preget av politisk hestehandel sier NHO-direktør Erling Sæther. Han mener Lærdalsaken ikke tjener Liv Signe Navarsete til ære.

Erling Sæther

NHO-direktør Erling Sæther stusser på saksbehandlingen rundt utbyggingen av E16 mellom Tønjum og Ljøsne.

Foto: David Krekling / NRK

– Jeg har bare saken fra mediene, men dette er betenkelig.

Erling Sæther, områdedirektør i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) logistikk og transport, stusser på saksbehandlingen rundt valget om å legge E16 gjennom Lærdalsdalen i tunnel.

I den opprinnelige planen, med støtte fra faginstansene, skulle E16 mellom Tønjum og Ljøsne gå 300 meter fra tunet til Liv Signe Navarsete.

Ringte regjeringskollega for å få omgjort veivalg

Én liten uke før regjeringen gikk av i høst ringte daværende kommunalminister Navarsete til regjeringskollega Bård Vegar Solhjell (SV) i Miljøverndepartementet for å be om å få lagt veien i tunnel.

Og til tross for at dette var stikk i strid med alle faglige råd fra både Statens Vegvesen og Fylkesmannen i Sogn og Fjordane, valgte Solhjell å anbefale tunnelløsningen.

Det til tross for at dette gir norske skattebetalere en ekstraregning på veien på 400 millioner kroner, og at tunnelløsningen er svært samfunnsøkonomisk ulønnsom.

Begrunnelsen fra Solhjell var å spare et viktig boområde og viktige landbruks- og bærområder.

– Det er legitimt for politikere å jobbe for sitt lokalområde og Navarsete var god som samferdselsminister (fra 2005 til 2009, red.anm). Slik denne saken er fremstilt mener jeg likevel dette tjener henne lite til ære, sier Sæther.

– Samferdsel preget av politisk hestehandel

Prosjektet i Lærdalsdalen føyer seg imidlertid inn i rekken av store samferdselsutbygginger som er valgt ut på andre kriterier enn samfunnsøkonmisk nytte.

Da NRK.no satte fokus på dette rett før valget, viste det seg at hele seks av ti prosjekter i Nasjonal Transportplan (NTP) med prislapp på minst 750 millioner kroner, som skal igangsettes i perioden 2014-2017, ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme.

Dette er et utrykk for den hestehandelen vi i Norge har tradisjon for å drive. For å bruke tidligere samferdselsminister Kjell Opseths mantra: Faglige råd er en ting, politiske valg er noe annet, sa Sæther den gangen.

NRK.nos gjennomgang viste også at det ikke finnnes noen objektive og målbare kriterier for hvilke samferdselsprosjekter som får penger, og hvilke prosjekter som forblir uforløste.

– Denne hestehandelen har ridd oss som en mare, og det er derfor vi til nå har hatt så mye klattvis utbygging utover i hele landet – altså på grunn av distriktshensyn. Man har altså ikke tatt hensyn til de mer objektive kriteriene som bør ligge til grunn for investeringene. Det er forbedring, men altså tydelige utslag av hestehandel.

AKTUELT NÅ