Hopp til innhold

– Solvik-Olsen på ville veier

Selv om det er stor enighet om at fotobokser som måler gjennomsnittshastighet, såkalt streknings-ATK, er effektivt, avslår samferdselsministeren nye søknader.

Nytt skilt varsler strekningsmåling

Under Ketil Solvik-Olsens ledelse har Samferdselsdepartementet så langt vært lunkne til fotobokser som måler snittfart.

Foto: Statens vegvesen

Jan Johansen

– Det er oppsiktsvekkende at samferdselsministeren likevel velger å blokkere dette viktige virkemiddelet, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

Foto: NRK

Det forstår Trygg Trafikk lite av. De lurer på om samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er på ville veier.

– Streknings-ATK (SATK, red.anm.) er et av de mest effektive virkemidlene vi kjenner til, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk, til NRK.

Han kan ikke begripe hvorfor Solvik-Olsen har avslått søknadene om å etablere SATK i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen i Møre og Romsdal, som regnes som noen av de mest ulykkesutsatte strekningene i Norge.

– Det det trist at dette ikke tas i bruk. All kunnskap tilsier at dette redder liv, sier han.

Frykter flere

Nå frykter han det samme vil skje med Fylkesvei 170 i Akershus. Siden 2000 har elleve personer omkommet og mange andre har blitt skadet på strekningen mellom Heia og Mork.

Ifølge Johansen ønsker både Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og politiet lokalt å sette opp SATK. Men så langt har responsen fra departementet vært lunken.

– Jeg kan ikke forstå hvorfor regjeringen ikke vil benytte seg av dette på fylkesveien. Og jeg tror jeg snakker på vegne av et samlet faglig miljø når jeg sier at man er voldsomt i stuss over at den politiske ledelsen ikke gir anledning til å bruke disse virkemidlene, sier direktøren.

Vil ikke kommentere

Johansen sier effekten av tiltaket er grundig evaluert, og viser til Transportøkonomisk institutts (TØI) rapport fra i fjor høst. Den viser at tallet på drepte og hardt skadde reduseres med mellom 49 og 54 prosent som et direkte resultat av fotoboksene.

Verken ledelsen i Samferdselsdepartementet eller Frps representanter i transportkomiteen ønsker å kommentere saken overfor NRK. Men da statssekretær Bård Hoksrud (Frp) lot seg intervjue av Indre Akershus Blad i februar begrunnet han den lunkne holdningen med prinsipielle forhold.

– I utgangspunktet skal det ikke innføres flere streknings-ATK. Signalene står ved lag. Vi mener det er prinsipielle forhold ved dette tiltaket som det bør ses nærmere på. Det gjelder blant annet personvern og en generell mistenkeliggjøring av alle bilister, sa Hoksrud til avisen.

Johansen minner om at Personvernnemnda i 2011 konkluderte med at SATK ikke strider med personvernloven.

(Zoom inn på kartet nedenfor for å se de 23 strekningene med SATK i Norge)

SAKT i Norge

AKTUELT NÅ