NRK Meny
Normal

– Norsk skole fortsatt ikke god nok

– Det er ikke godt nok å være tilbake på 2000-nivå, som i sin tid ble regnet som nedslående, sier NHO. Organisasjonen advarer mot at resultatene fra PISA-undersøkelsen skal bli en hvilepute.

skole

I 2006 presterte de norske elevene under OECDs gjennomsnitt i alle tre fagområdene. Nå er norske elever tilbake på samme nivå som i år 2000.

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colorbox.no

Resultatene fra fjorårets PISA-undersøkelse ble offentliggjort i dag. De viser at norske 15-åringer er tilbake på det nivået de var i undersøkelsen i 2000 , etter en kraftig nedgang i 2003 og 2006.

Svein Oppegaard, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO

Svein Oppegaard, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO, er fornøyd med framgangen, men påpeker at det fortsatt ikke er godt nok.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

– Det er en fare for at dette blir en hvilepute. Resultatene fra undersøkelsen i 2000 ble i sin tid regnet som middelmådige resultater, sier Svein Oppegaard, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO.

Programme for International Student Assessment (PISA) gjennomføres hvert tredje år, og måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.

– Vi må ha ambisjoner

I 2006 presterte de norske elevene under OECDs gjennomsnitt i alle tre fagområdene, og det var knyttet stor spenning til om ferdighetene hadde bedret seg siste tre årene.

Undersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de norske elevene presterer nest best i lesing i Norden. Alle nordiske landene ligger omtrent på gjennomsnittet, bortsett fra PISA-vinneren Finland, som ligger langt over på alle test-områdene.

Norske resultater i PISA-undersøkelsene:

Norsk Pisa-utvikling

Fag:

2000

2003

2006

2009

Lesing

505

500

484

503

Matte

499

495

490

498

Naturfag

500

484

487

500

Norske resultater i PISA-undersøkelsene.

NHO er fornøyd med fremgangen i PISA-undersøkelsen, men påpeker at framgangen må fortsette slik at det gjenspåeiles i resultater.

I dag må mange bedrifter må si fra seg oppdrag for at de ikke får tak i god nok kompetanse, spesielt realfagskompetanse.

– Vi må ha store ambisjoner for skolen. Ikke minst når det gjelder matematikk og naturfag er utfordringene store. Norske 15-åringer henger fortsatt etter elevene i flere andre OECD-land, sier Oppegaard.

Jens Stoltenberg

Statsminister Jens Stoltenberg innrømmer at den norske skolen kan bli bedre.

Foto: EMMANUEL DUNAND / Afp

Inspirasjon

Statsminister Jens Stoltenberg er fornøyd med resultatet, men han innrømmer at den norske skolen kan bli bedre.

– Vi må fortsette med mange av de tingene vi allerede er i gang med, som å videreutdanning av lærere, flere timer, en egen ressursnorm i skolen når det gjelder lærerinnsats i forhold til elever, sier han.

Stoltenberg påpeker at dette først og fremst handler om hva som gjøres lokalt i den enkelte kommune, og på den enkelte skole.

– Jeg håper at dette kan være til inspirasjon til alle de skolenes folk i skolens hverdag som bidrar til å forbedre norsk skole.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger