Hopp til innhold

– Skjønner ikke at bedriftene tør

Norske bedrifter burde brukt nedturen i olje- og gassektoren til å bygge solide kompetansemiljøer innen IKT, i stedet for å outsource, mener Tekna.

Indere i Telenor

Telenor leier inn indere for å oppgradere fasttelefonnettet. Divisjonsdirektør Terje Foyn Johansen i Telenor er kunden deres. Han måtte ut av Europa for å finne rett kompetanse da nettet skulle oppgraderes.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

Lise Lyngsnes Randeberg, president i Tekna

- Våre medlemmer møter stadig oftere innleide arbeidere som tar over jobbene deres, sier Lise Lyngsnes Randeberg, president i Tekna

Foto: Johan B. Sættem

Utenlandske IT-utviklere får oppdrag for rundt 30 milliarder kroner årlig, ifølge anslag fra IKT Norge.

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg er kritisk til at store norske bedrifter setter ut vesentlig infrastruktur til utenlandsk kompetanse.

– Jeg skjønner ikke at bedriftene tør å gjøre seg avhengig av en leverandør i et annet land som de ikke har kontroll på

Lise Lyngsnes Randeberg, president i Tekna

Hun mener at tidspunktet tvert imot er særdeles godt for ikke å outsource.

– Mange gode IT-folk er nå ledige etter å ha jobbet i oljenæringen. Her er det en mulighet for norske selskaper til å bygge opp fantastiske kompetansemiljøer. Norge risikerer å bli hengende etter i teknologiutviklingen og tape konkurransekraft, sier hun.

– Frykter utviklingen

Men er det ikke helt logisk at de store selskapene outsourcer. De vil jo kutte kostnader?

– De vil spare penger. Spørsmålet er om de sparer penger på sikt, når man mister kompetansen. Man har ikke kontroll på prisnivået i utlandet, og heller ikke på kronekursen, sier hun.

– Hva tenker dine medlemmer om denne utviklingen. Frykter de den?

– Det er klart at de frykter utviklingen. De ser at innleide arbeidere kommer inn og gjør den jobben de har gjort tidligere, og vet lite om hvilke lønns- og arbeidsvilkår de har, sier hun.

Per Morten Hoff

– Utviklingen av outsourcing har vært eksplosiv, sier Per Morten Hoff i IKT Norge.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

Mange store selskaper i Norge har staten på eiersiden. Burde staten som eier være mer opptatt av hvordan selskapet bygger kompetanse på lang sikt?

– Tekna har vært krystallklar på at statlige bedrifter har et ansvar for å bygge teknologimiljøer, gjennom å ha hovedfunksjoner, forskning og utvikling i Norge. Det kommer til å være viktig for fremtiden, sier Randeberg.

Trolig titalls tusen personer i året

Også IKT Norge er kritisk til den kraftige veksten i outsourcing av jobber som krever høy IT-kompetanse.

– Vi frykter brain drain. Stadig større IT-prosjekter forsvinner ut av landet og kompetansen forsvinner, sier Per Morten Hoff i IKT Norge.

Det finnes ingen samlet oversikt over hvor mange utlendinger som kommer til Norge på slike kontrakter.

UDI sitter ikke på samlede tall, men trolig handler det om et titalls tusen personer som jobber i Norge, på kortere eller lengre basis i løpet av et år.

Mer avansert

Mens mange av de innleide konsulentene arbeider i Norge, jobber enda flere fra hjemlandet India eller fra land som Ukrania, Bangladesh, Vietnam, Sri Lanka, Polen, Litauen eller Hviterussland.

Før kjøpte norske selskaper kun enkle IT-tjenester, nå er trenden at utenlandske it-folk tar over store utviklingsprosjekter og ren drift.

Kristine Meek i Telenors kommunikasjonsavdeling sier til NRK at selskapet i år skal ansette over 100 IKT-spesialister for å øke kompetansen.

– Vi satser i høyeste grad på IKT. De områdene vi outsourcer er knyttet til fastnettsområdet i Telenor, der vi mister rundt 100.000 kunder på fasttelefoni i året. Her må vi redusere kostnader og legge om forenkle prosesser og systemer – og her trenger vi hjelp fra selskaper som TCS, sier hun

AKTUELT NÅ