Telfonkioskene med direktelinje til Vegtrafikksentralen er eneste mulige sikkerhetssted inne i tunnelen, men bodene er ikke brannsikre. Da vogntoget tok fyr midt inne i tunnelen torsdag søkte flere trafikanter sikkerhet i bodene.
SOS-sentralen som lå nærmest vogntoget er fullstendig utbrent.
NRK fikk som første mediehus bli med inn i Oslofjordtunnelen etter brannen torsdag.
Stedet hvor en lastebil sto i brann torsdag ligger vel to kilometer inne i tunnelen fra Drøbak-siden, godt under havoverflaten. Brannstedet bærer tydelig preg av de dramatiske hendelsene dagen i forveien.
Like ved der hvor vogntoget begynte å brenne er det et SOS-rom med en nødtelefon. Rommet er fullstendig utbrent, og kan ikke ha vært et sted å oppholde seg torsdag. SOS-skiltet og et nødlys utenfor nødrommet er også helt smeltet.
Et stort parti av asfalten har smeltet på grunn av den høye varmen, og fem betongelementer på tunnelveggen er ødelagt.
– Her ser du tydelig at det var så varmt at asfalten smeltet, sier Nils Erik Bogsrud vegdirektør i Statens vegvesen i Akershus til NRK, og peker på veidekket.
Hvitt felt på veggen
I tillegg er det betydelige skader i det elektriske anlegget i taket over en strekning på 500 meter. Veggene i tunnelen er grå, men det er et helt hvitt felt på veggen ved der hvor vogntoget sto.
Bogsrud, som er vegdirektør i Akershus, har foreløpig bare en grov oversikt over skadeomfanget i tunnelen.
(Saken fortsetter under bildet)
– Når vi begynner å jobbe med for eksempel det elektriske anlegget kan det hende at vi oppdager flere feil. Men det er for tidlig å si noe om det foreløpig, forklarer han.
Tolv personer ble brakt til sykehus med røykskader etter brannen.
Kun én rømningsvei
Vegvesenet innrømmer langt på vei at det ikke finnes noen steder å gjemme seg for flammene inne i selve tunnelen.
Bygningsteknisk konsulent Christian Rønneberg i firmaet Aas Jakobsen, som var byggeleder da Oslofjordtunnelen ble bygd, inspiserte tunnelen fredag.
– Skadene kunne ha vært mye verre. Vi ser at brannsikringen har holdt, sier han til NRK.no
Rønneberg bekrefter overfor NRK.no at Oslofjordtunnelen kun har én rømningsvei.
– Denne er ikke laget som en rømningsvei, men ble opprettet i forbindelse med byggingen av Oslofjordtunnelen, forklarer han.
Dette andre tunnelløpet går parallelt med hovedtunnelen. Utfordringen er at det bare er én inngang, og den ligger ved den ene tunnelåpningen.
Ifølge vegvesenet er det ikke krav om flere rømningsveier i undersjøiske tunneler etter dagens regelverk.
- LES OGSÅ: Oslofjordtunnelen er for bratt
Vet ikke brannårsak
Politiet vet foreløpig ikke hvorfor det begynte å brenne i Oslotunnelen.
Sjåføren av vogntoget som tok fyr er utskrevet fra Sykehuset Østfold i Fredrikstad og skal avhøres ved Follo politistasjon i Ski fredag.
Vogntoget tok fyr i bunnen av den over syv kilometer lange tunnelen mellom Måna og Verpen like etter klokken 14.30 torsdag ettermiddag.
- LES OGSÅ: Sjåfører unngår Oslofjordtunnelen
HØR VITNEBESKRIVELSE FRA TUNNELBRANNEN:
Stengt i to uker
Oslofjordtunnelen vil være stengt i minst to uker fremover etter brannen.
Statens vegvesen har stengt tunnelen for vogntog på ubestemt tid, også etter at den er åpnet for normal trafikk.
Det er omfattende skader på en strekning på 500 meter som må repareres før tunnelen kan gjenåpnes.
Den dramatiske ulykken er den andre vogntogulykken i Oslofjordtunnelen på under et halvt år. I mars i år ble sjåføren og tre andre personer skadet da et vogntog tok i fyr i bunnen av tunnelen