Hopp til innhold

– Ryanair har utpressing og trusler som sin forretningsmodell

Ryanair er en større trussel for norsk luftfart enn flypassasjeravgiften, mener nestleder Vegard Einan i Parat og får støtte av forsker.

Vegard Einan

- FORLAT NORGE: Vegard Einan i Parat langer ut mot Ryanair.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Einan begrunner uttalelsen med at han mener Ryanair har gjort det til sin forretningsmodell å snike seg unna og snylte på samfunnet de tjener penger på, og har holdt på slik i mange land.

– Ryanair har i alle år praktisert trusler om søksmål, trusler om å trekke seg ut og trusler om å bytte flyplass som virkemiddel for å slippe å følge lover i de landene de opererer i. Enten det er snakk om å betale skatter og avgifter, eller følge arbeidsmiljølover. Det er deres politikk og slik de får lov til å holde på. Det er ikke ulovlig, men det er opp til oss om vi vil finne oss i det eller ikke, sier han.

«Skylder» på avgiften

I går vedtok styret ved Moss lufthavn Rygge å legge ned flyplassen dersom Ryanair holder fast på at de vil kutte ruter fra Rygge. Ryanair har tidligere sagt opp baseavtalen med flyplassen og gjort det klart at de forsvinner fra Rygge dersom flypassasjeravgiften innføres.

Tidligere onsdag skrev Aftenposten at Ryanair har trafikkrettigheter på hovedflyplassen på Gardermoen, og kan dermed starte med ruter der allerede fra september. Einan synes det er overraskende at ikke flere setter spørsmålstegn ved hvorfor Ryanair velger å forlate Rygge flyplass.

– Jeg tror de bruker flypassasjeravgiften som et påskudd, og egentlig er det trafikale årsaker til at de trekker seg ut. Forretningsmodellen til Ryanair er å skape trykk og true seg videre. De slipper ikke unna flypassasjeravgiften av å trekke seg videre til Gardermoen. Da bør de forlate Norge, sier Einan.

– Misbruker makten på små flyplasser

Paul Bjerke, forsker ved De Facto, kunnskapssenter for fagorganiserte, og professor ved Høgskolen i Volda, mener Ryanair har gjort trusler om å trekke seg ut hvis de ikke får det som de vil, nærmest til sitt levebrød.

Forsker Paul Bjerke

– PRESSER: Forsker Paul Bjerke mener Ryanair presser myndigheter og flyplass-ledelse for å skaffe seg spesialavtaler.

– Ryanair presser land, regioner og kommuner for å skaffe seg billige flyplasstjenester. De utøver press for å skaffe seg selv så gunstige avtaler som mulig, og sier at dersom de ikke får det som de vil, finner de et annet sted å fly, sier Bjerke.

Ved å true med å trekke seg ut av mindre flyplasser og regioner, kan Ryanair også skaffe seg lokalpolitikere som alliansepartnere, ettersom de ofte vil kjempe for å bevare det som kan være viktige arbeidsplasser for regionen, påpeker Bjerke.

– Ryanair har gjort det til forretningsmodell og businesstrategi å drive med denne typen utpressing og bruke makten de har på mindre flyplasser til å skaffe seg selv gunstige ordninger.

Bjerke peker på at Ryanair ofte flyr til og fra mindre flyplasser utenfor de store byene – flyplasser som i stor grad baserer driften sin på lavprisselskapets flyvninger.

– Der har de stor makt i kraft av å skape aktivitet. Så bruker de denne makten til å skaffe seg spesielt gunstige betingelser, sier Bjerke.

– Falske påstander

NRK har konfrontert Ryanair med anklagene.

– Vi vil ikke kommentere falske påstander fra fagforeninger som prøver å ta oppmerksomheten bort fra jobb, lønns- og pensjons kutt de har forhandlet i SAS, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Jørgen Elnæs til NRK.

– Vi merker oss kunngjøringen fra Oslo Rygge lufthavn, etter bekreftelse på den norske regjeringens dårlig planlagte og ødeleggende «miljø»-skatt. Vi gjennomgår nå den norske virksomheten i sammenheng med Oslo Rygge-kunngjøringen, og regjeringens beslutning, og vil informere om våre planer i løpet av de neste dagene.

Hans Jørgen Elnæs

UENIG: Hans Jørgen Elnæs er ikke enig i anklagene.

Foto: Ryanair

Det har vært flere eksempler på det forskerne betegner som forsøk på utpressing og spesialordninger:

  • I 2002 ønsket flere tyske flyplasser å inngå samarbeid med Ryanair for å øke trafikken. Mange av disse var fornøyde med dialogen med flyselskapet, men Gerd Stöver ved lufthavnen i Münster Osnabrück uttalte til Welt am Sonntag, ifølge Spiegel, at han var skeptisk til samarbeidet og mente Ryanair påtvang sine prisbetingelser på ham. For en Boeing 737 må flyselskaper vanligvis betale rundt 3000 euro per turnaround. Ryanair tilbudte, ifølge Welt am Sonntag, rundt 350 euro.
  • I 2008 krevde Ryanair at lufthavnen EuroAirport i sveitsiske Basel skulle redusere avgiftene. «Kampen» mot flyplassens avgifter ble innledet med krass retorikk, etterfulgt av en slags streik for Ryanair-flyvninger fra starten av november til midten av desember. Det endte med at Ryanair la ned rutene sine i Basel, skriver avisen Neue Zürcher Zeitung.
  • I 2009 presset Ryanair lufthavnen Frankfurt Hahn i Tyskland til å droppe et planlagt terminalgebyr på 3 euro per passasjer. Lufthavnen var fullstendig prisgitt Ryanair for å kunne drive videre og måtte bøye seg, ifølge den tyske avisen Spiegel.
  • Den spanske avisen El País skrev i 2011 artikkelen: «Er Ryanairs forretningsmodell basert på utpressing?», hvor de viser til at flyselskapet har truet med å trekke seg ut av en rekke spanske flyplasser i distriktene, etter å først ha forsøkt å presse regionale myndigheter til å øke subsidiene til selskapet. Ifølge avisen har flyselskapet også truet med å kutte antall flyvninger dramatisk dersom en avgiftsøkning ikke ble droppet. – De tror de har balletak på oss. De innfører nye avgifter, men de glemmer at vi er et opportunistisk selskap, og vi drar der hvor vi får de beste avtalene, sa Ryanair-sjef Michael O'Leary da, ifølge El País.
  • I juli 2014 krevde EU-kommisjonen at Ryanair skulle betale tilbake 9,6 millioner euro som kommisjonen mente flyselskapet har fått i ulovlige rabatter og markedsfordeler, særlig ved lufthavner i Frankrike. Ryanair har klaget på vedtaket, og i fjor sommer besluttet EU-kommisjonen å stevne Frankrike fordi kommisjonen mente Ryanair hadde fått bruke flyplassene i Pau, Nîmes og Angoulême så billig at det i praksis utgjør ulovlig statsstøtte.

AKTUELT NÅ