NRK Meny
Normal

– Rettighetsløse etter tabbeoperasjoner

Pasienter som ender opp med skjemmende skader og resultat etter kosmetiske operasjoner er nærmest rettighetsløse, ifølge Norsk Pasientforening. Nå krever bransjens største aktør strengere tilsyn.

Mislykket brystoperasjon

IMPLANTAT: Denne kvinnen måtte fjerne det meste av brystvevet etter at implantatene sprakk og hun fikk en alvorlig infeksjon.

Deformert bryst

ØDELAGT: Slik så brystene ut et halvt år etter operasjonen.

Deformert øre

DEFORMERT: Kirurgen som deformerte pasientens øre under en operasjon fikk en advarsel i bakkant av hendelsen.

Generalsekretær i Norsk Pasientforening Knut Fredrik Thorne

SKAM: Knut Fredrik Thorne i Norsk Pasientforening sier mange opplever skam og derfor ikke melder fra om feilbehandlinger.

Foto: Fredrik Lauritzen / NRK

Hvert år fikser titusenvis av nordmenn på kroppen sin kirurgisk. Men det er ikke alle som blir fornøyd med resultatet.

Årlig behandler Norsk Pasientforening sakene til mellom 60 og 70 personer som mener de har fått ødelagte kroppsdeler etter kosmetiske operasjoner.

LES OGSÅ: Refset kirurg fikk jobb på offentlig sykehus

– Man kan klage, men det er ikke sikkert man får medhold. De pasientene vi har er de hvor resultatet har blitt svært skjemmende. Men hvor det ikke nødvendigvis er slik at legen har gjort noe medisinsk uforsvarlig, sier Knut Fredrik Thorne, generalsekretær i Norsk Pasientforening, til NRK.

Og ofte stopper saken der, selv om konsekvensene for den enkelte er store.

Tabuer

Statens Helsetilsyn og fylkesmennene får inn klager og fører tilsyn, men få saker ender opp hos Helsetilsynet – dermed får de heller ikke konsekvenser for andre enn pasienten.

I helgen fortalte NRK om en plastikkirurg som fikk flere advarsler fra Helsetilsynet, og som likevel fikk ny jobb på et offentlig sykehus.

– Problemet er at dette er forbundet med en del skam, slik at ikke alle sakene kommer opp og fram. Vi har en del saker som vi absolutt mener burde vært sendt til Helsetilsynet, men hvor pasienten ikke orker den belastningen.

Terskelen for å få erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning er også høy.

–​ Det at ørene er mer utstående enn det de var gir deg ikke noe økonomisk tap i form av for eksempel arbeidsinntekt, sier Thorne.

– Disse pasientene blir overlatt til seg selv for å prøve og rydde opp, legger han til.

– Beskjeden kontroll

Teres Medical Norge, Skandinavias største private kirurgiske kjede, er ikke i tvil om at bransjen behøver mer tilsyn.

– Dette er en svært alvorlig ting å gjøre for en pasient. Man blir lagt i narkose og skåret i, det krever mye bedre regulering enn det som finnes i markedet i dag. Kontrollen med bransjen i dag er veldig beskjeden, ifølge daglig leder, Erik Grefberg.

Han sier kjeden har stoppet engasjementer til leger som ikke har gjort en god nok jobb.

– Bransjen trenger en eller annen form for regulering slik at alle plastikkiruger blir kvalitetssikret, mener Grefberg.

– Overtar problemene

Når skaden er skjedd, vil de færreste pasienter bruke samme kirurg til å rette opp skaden. Noen av dem ender opp med å forsøke å fikse på resultatet hos Teres Colosseum, en privat plastikkirurgiklinikk i Oslo.

– Generelt er vi lite glade for å overta andre kirurgers problemer, man får et eierskap til pasienten og dermed også et eierskap til problemene som en annen har skapt. Det er lite fristende, sier kirurg Knut Skolleborg.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger