Hopp til innhold

– Prioriterer populisme fremfor liv og død

Stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik (Ap) mener Solvik-Olsen er direkte uansvarlig når han vraker fotobokser som måler gjennomsnittshastighet, såkalt streknings-ATK.

Kjell Idar Juvik

Kjell-Idar Juvik (Ap) mener streknings-ATK er et godt tiltak for å få ned antall trafikkulykker.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

Jan Johansen

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, kan ikke forstå hvorfor det ikke satses mer på streknings-ATK som sikkerhetstiltak.

Foto: NRK

Juvik som er medlem i Transportkomiteen på Stortinget, sier fotoboksene er et utmerket tiltak for å bedre trafikksikkerheten på utsatte veistrekninger.

– Jeg kan ikke forstå hvordan man kan sitte og se på at liv går tapt, sier Juvik.

I helgen kunne NRK fortelle at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avslår nye søknader om streknings-ATK, til tross for at rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tallet på drepte og hardt skadde reduseres med mellom 49 og 54 prosent som et direkte resultat av fotoboksene.

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, frykter at det samme vil skje med Fylkesvei 170 i Akershus, en strekning hvor elleve personer mistet livet og mange andre har blitt skadet siden 2000.

Juvik mener streknings-ATK egner seg spesielt godt på ulykkesutsatte strekninger hvor det ikke er mulig å bygge midtdelere, eller når økonomien er dårlig.

– I mange tilfeller fungerer det som midlertidige tiltak, og må tas i bruk der det har en effekt.

André Fimreite, advokat i NAF

Jurist i Norges Automobil-Forbund NAF, Andre Fimreite, mener politikerne bør prioritere politi fremfor gjennomsnittsmålinger.

Foto: NAF

– Prioriter politi

Det er i alt 23 strekningene med streknings-ATK i Norge i dag. Ifølge Trygg Trafikk er departementet nå i gang med å avslå nye søknader, til tross for at de faglige rådene anbefaler noe annet, og viser til Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen som nettopp ble avslått.

Jurist i Norges Automobil-Forbund NAF, Andre Fimreite, deler langt på vei departementets anbefaling. Han mener politikerne heller burde satse på synlig politi fremfor streknings-ATK.

– En lovlydig sjåfør bør kunne kjøre uten å bli fotografert eller å bli sporet, sier Fimreite.

Samtidig er han klar over at streknings-ATK har en positiv effekt på ulykkesstatistikken, og sier NAF støtter ethvert tiltak som fører til færre skadde og drepte i trafikken.

– Vi kan motvillig akseptere dette dersom det er det eneste tiltaket. Men mer synlig politi, er et bedre tiltak.

Personvern

Fimreite minner om at streknings-ATK også kan være problematisk med tanke på personvernet.

– NAF mener lovlydige bilister skal kunne kjøre sporingsfritt i Norge. Selv om oppbevaringen av bildene er bedret, ønsker vi ikke at det skal være mulig å misbruke opplysningene av folk som har lyst til det, sier Fimreite

Argumentene om manglende personvern skjønner Juvik lite av. Han minner om at bildene blir slettet umiddelbart.

Ketil Solvik-Olsen hadde mandag formiddag ikke anledning til å kommentere saken. Han stiller senere i dag til debatt i Dagsnytt 18.

SAKT i Norge

AKTUELT NÅ