Hopp til innhold

– Bruker 300.000 kroner på hver tur for å sikre seg mot pirater

Rederiforbundet frykter nye angrep fra pirater i Adenbukta, til tross for at bare to norske skip er blitt kapret de siste årene. Det vil trolig være umulig å stanse piratvirksomheten helt, mener piratekspert.

Pirater

Pirater herjer i Det indiske hav og Adenbukta. Ifølge Rederiforbundet blir de mer og mer brutale.

– Det vil være så store penger i piratvirksomheten at den ikke kan stanses helt. Et vellykket piratangrep er så lønnsomt for piratene at det trolig alltid vil være en rekruttering, sier førsteamanuensis i internasjonale studier og piratekspert Stig Jarle Hansen til NRK.no.

Piraters penger

Piratene skaffer seg store penger på de vellykkede angrepene.

Han anslår at en suksessfull pirat får 40.000-50.000 dollar, eller mellom 230.000 og 290.000 kroner, i måneden.

Det sitter i dag over 700 sjøfolk som gisler på mer enn 30 kaprede skip.

Kun to norske skip kapret

De siste årene har kun to norske skip blitt kapret. Det ene var «Bow Asir» i 2009, og det andre var «UBT Ocean» i 2010.

Ifølge Norges Rederiforbund har fire norske skip vært utsatt for kapringsforsøk siden nyttår. Blant dem var skipet «Samho Jewelry», som er norskeid, men leid ut til et koreansk selskap. Det ble kapret i midten av januar i år.

Til enhver tid er det rundt 100 norske skip i Det indiske hav, og i Adenbukta er det hvert år omkring 1000 passeringer av norske skip. Likevel er det altså bare to skip piratene har lyktes med å kapre.

– Norske rederier har gjennomgående vært flinke til å gjennomføre tiltak for passiv beskyttelse. Det dreier seg om manøvrering, registrering til marinestyrkene når man går inn og ut av risikoområder, bruk av vannkanoner og piggtråd, i tillegg til å gi mannskapene opplæring i hvordan de skal forholde seg til trusler, og hvordan man kan avverge angrep, sier beredskapsleder i Norges Rederiforbund, Haakon Svane.

Haakon Svane

Haakon Svane i Rederiforbundet frykter nye piratangrep.

Foto: NRK

– Mer aggressive pirater

Han forteller at sikkerhetskostnadene for hver enkelt gjennomfart varierer, men det er vanlig å bruke 50.000 dollar, nesten 300.000 kroner, på sikkerhetstiltak for én tur. Like mye brukes på tilleggsforsikring.

– Det er viktig at mannskapet er godt mentalt forberedt før de skal inn i et risikofylt område. De må både kunne håndtere situasjonen og mestre sin egen frykt, sier Svane.

– Når norske skip har klart seg unna angrep er det ikke fordi piratene ikke prøver seg, men fordi skip og mannskap har vært dyktige, og heldige. Men man kan ikke beskytte seg mot alle angrep og derfor har to skip blitt kapret.

Han stadig mer aggressive pirater skal føre til at flere norske skip blir kapret.

– En ny trend er at piratene prøver i timevis å komme om bord selv i skip som er godt beskyttet. I slike angrep benytter piratene sine våpen stadig mer aggressivt, sier Svane.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Pirater

For litt siden drepte somaliske pirater to gisler som en hevnaksjon etter et mislykket forsøk på å befri flere gisler.

Effektive tiltak

Nettopp rederienes egne tiltak har vært den mest effektive stopperen for piratenes angrep, forteller piratekspert Stig Jarle Hansen.

– Det er faktisk redernæringen selv som holder frontlinjen. Det er tre ganger så mange skip som unnslipper piratangrep på grunn av rederienes egne tiltak, enn på grunn av marineintervensjon, selv om nærveret av marinestyrker nok gir piratene mindre tid til å bruke på angrepene.

Ifølge Hansen har mannskapene blitt dyktigere på sik-sak-kjøring og på bruk av vannkanoner og sperringer av piggtråd for å hindre at piratene kommer om bord.

Stig Jarle Hansen: Somalia-ekspert

Stig Jarle Hansen mener man må samarbeide med de lokale myndighetene for å få bukt med piratene.

Foto: NRK

– Dessuten har aldri et skip som kjører i over 18 knop, blitt tatt, legger han til.

En firedel av piratangrepene lykkes

I et leserinnlegg i Dagens Næringsliv i dag tok skipsreder Jacob Stolt-Nielsen til orde for å henrette pirater på stedet.

– Det eneste språket de forstår, er makt, sier han.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre svarte med å si at han forstår frustrasjonen, men han tar avstand fra metoden Stolt-Nielsen lanserer for å få bukt med piratproblemene.

Ifølge Hansen er det mellom 4000 og 5000 pirater i det aktuelle området, og de lykkes med 20-30 prosent av angrepene sine.

Han har selv gitt råd til Utenriksdepartementet.

– Det er ikke en tapt kamp. Mitt råd har vært at man må slåss mot piratene der de er. Man må støtte de lokale enhetene, ikke bare overgangsregjeringen i Somalia.

AKTUELT NÅ