Hopp til innhold

– På lang sikt kan ikke fagforeningene vinne

Luftfartsekspert Espen Andersen mener begge partene i Norwegian-konflikten har blåst seg opp litt for mye, men at Norwegian-sjef Bjørn Kjos har mest rett.

Fagforeningene i Norwegian ikke kan forvente at en norsk modell skal kunne brukes i utlandet når flyselskapet skal ekspandere, sier førsteamanuensis i strategi og ekspert på luftfart på BI Espen Andersen.

– En fagforening kan ikke bestemme hvor flyene skal gå, hvilke baser som skal åpnes og hvem som skal fly, sier førsteamanuensis i strategi ved BI, Espen Andersen, til NRK.

Han mener en av årsakene til at Norwegian hadde så stor suksess til å begynne med var at de kunne fly hvor de ville, mens SAS var låst til et fast rutemønster.

– Det var fagforeningene som bestemte hvor de skulle fly – og SAS sliter fortsatt med det. Det er nok en av årsakene til at Kjos er så steil. Han vil for all del ikke inn i et system som minner om det, sier Andersen.

Dessuten mener han at luftfartstrategi er for komplisert til at det kan overlates til fagforeningene.

Umulig å innfri

Så langt er 650 piloter tatt ut i streik, og Norwegian har innstilt alle onsdagens innenlandsflyginger i Norge, Sverige og Danmark. Om lag 35.000 kunder er rammet, i tillegg er 800 kabinansatte permittert.

Striden mellom Norwegian og selskapets piloter står blant annet om hva slags tilknytning pilotene, som i dag er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway, skal ha til konsernet.

Parat krever en «reell» arbeidsgiver, likeverdige avtaler for alle selskapets piloter i Skandinavia og felles karrieremuligheter for alle pilotene i konsernet.

Men Kjos mener de streikendes krav er umulig å innfri, og mener det er helt umulig å drive et flyselskap dersom fagforeningene skal ha den kommersielle kontrollen i selskapet.

– Drømmer seg bort

Andersen er langt på vei enig med Kjos. Han mener fagforeningen drømmer seg bort.

– De tror de kan eksportere den lille hyggelige modellen vi har her oppe i det lille, rare landet langt mot nord. Det går bare ikke, sier Andersen.

Luftfartseksperten sier Norge er en av de nasjonene som flyr mest i verden, bare slått av øyene Malta og Island.

Vi er styrtrike, men hvis du skal konkurrere med de andre lavkostselskapene i Europa, går det ikke.

Andersen sier at streiken nå gå hardt ut over begge parter i konflikten, og at de må inngå et eller annet kompromiss for å løse floken.

– Jeg tror begge parter må jekke seg ned litt. Men på lang sikt kan ikke fagforeningen vinne. Dette er et forsøk på å eksportere den norske modellen, og det nytter ikke.

AKTUELT NÅ