Hopp til innhold

– Om fem år er flere aviser heldigitale

Når dør papiravisen? Nordiske redaktører mener flere kan være heldigitale innen fem år.

Norske papiraviser mister lesere

FÆRRE AVISLESERE: Papiravisene er under press og mister, med få unntak, stadig flere lesere i Skandinavia.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Sjefredaktør i finske Hufvudstadsbladet, Tommy Westerlund, mener det bare er et tidsspørsmål før den nordiske pressen har levert sin siste avis.

– Om fem år har sikkert flere skandinaviske papiraviser blitt heldigitalisert, sier Westerlund.

Enn så lenge klamrer mediehusene seg til en forretningsmodell som også inkluderer utgivelse av papiravis.

– Vi har ingen tidsplan for å legge ned papiravisen. Et stort hinder for å si farvel til papiret er at våre digitale inntekter er for lave. Dessuten har vi fortsatt mange avisabonnenter som ikke har tilgang på digitale kanaler, sier Westerlund.

– Har ikke satt tidsramme

Digital redaktør i danske Politiken, Frederik Wiedemann, sier dette om papiravisens fremtid.

– Om fem år regner jeg med at det vil være litt færre papirutgaver i det danske markedet, men inntil videre er det ingen store, landsdekkende papiraviser som har gått inn, selv om man i 15 år har snakket om avisens død, sier Wiedemann.

I Politiken, som i mange andre mediehus, er strategien at veksten i digital omsetning skal veie opp for det strukturelle fallet for papiravisen.

– Vi har ikke satt en tidsramme på når papiravisen vil bli forbikjørt av det digitale produktet. Vi regner ikke med at digital vil erstatte papir helt, i hvert fall først om mange år, mener sjefredaktøren.

Øker totalt

I svenske Expressen utgjør digitale inntekter nå 56 prosent av de totale annonseinntektene.

Sjefredaktør Thomas Mattsson har likevel fortsatt tro på papiravisens fremtid.

– Jeg tror vi fortsatt kommer til å ha papir i overskuelig fremtid. I Sverige og Norge har vi dagsaviser med betydelig lavere opplag enn Expressen, og som fortsatt er stabilt lønnsomme, sier han.

Han vektlegger avisens totale rekkevidde, inkludert lesere på papir, nett og mobil.

– Her er økningen dramatisk, til tross for at avisopplaget er redusert i mange år, sier sjefredaktøren.

Vraker søndagsutgaver

Ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening sank de norske mediehusenes totalopplag med 5,2 prosent i 2015. Samtidig økte det digitale opplaget med 52 prosent.

Svikten i løssalget av Dagbladet er nå så stort at opplaget kan falle under 50.000 i snittopplag i løpet av 2016. Sjefredaktør John Arne Markussen har ikke mistet troen.

– Papir vil leve i mange år, men man må være forberedt på endringer i frekvens og distribusjon, sier Markussen til egen avis.

I fjor vurderte Nationen å droppe papirutgaven og bli heldigital, men planene ble skrinlagt.

Bergens Tidende og Bergensavisen bestemt seg nylig for å legge ned sine søndagsutgaver på papir grunnet av høye kostnader og svikt i annonseinntektene.

Siste papirutgave av den britiske dagsavisen The Independent går i trykken 26. mars, og blir dermed den første britiske riksavisen som satser heldigitalt.

AKTUELT NÅ