Torsdag tildelte selskapet sin første store kontrakt til norske AF-Gruppen, som skal bygge den 23 kilometer lange firefelts motorveien på Sørlandet. Prisen inkludert moms blir i underkant av fire milliarder, klart mindre enn tidligere anslag, skriver Dagens Næringsliv.
Bedre tekniske løsninger
Selskapets kontrakt med staten om denne veiutbyggingen var på 5,5 milliarder kroner inkludert moms og administrative kostnader, ifølge administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.
Nå er prosjektets estimat på cirka 5 milliarder kroner inkludert moms. Strekningen ligger dermed i dag an til å kunne bli omtrent en halv milliard kroner billigere enn avtalt.
– Årsaken til dette ligger i stor grad i den kontraktsformen vi har brukt der vi har involvert entreprenørene svært tidlig i prosessen og fått optimalisert de tekniske løsningene, sier Hovland.
Mindre bompenger
Det omfatter for eksempel valg av bruløsninger, kryss, tunneler og kulverter.
– Alt dette har vært kostnadsbesparende og gir til slutt lavere kostnader for samfunnet, forklarer kommunikasjonssjef Christian Altmann i Nye Veier
– Hvis dette blir resultatet til slutt kan bompengesatsene blir lavere eller bompengeperioden kortere. Det betyr at veibrukerne nyter godt av at vi er opptatt av kostnadseffektivitet. Det er det vi jobber for, legger kommunikasjonssjefen til.
Kritikk
Tidligere har det blitt rettet kritikk mot at det tyske Hochtief-konsernet har vært med i konkurransen om å få kontrakten. Flere datterselskaper av konsernet er under etterforskning for korrupsjon i Australia og India og er også bøtelagt for ulovlig prissamarbeid i Sør-Afrika.
Hovland opplyser at Hochtief falt ut av konkurransen for cirka fem uker siden, både på grunn av pris og andre kriterier.
Veistrekningen er ventet ferdigstilt i oktober 2019.