I forkant av dagens generalforsamling, stiger Norwegian friskt på Oslo Børs. Aksjen er nå opp nesten 70 prosent den siste måneden.
Og flere forventer snart nye, høyere bud på konsernsjef Bjørn Kjos' livsverk. Blant dem er forvalter Jan Petter Sissener – som selv har lastet opp Norwegian-aksjer.
– IAG er nå tilbake på kontoret og vurderer alternativene. Et av alternativene er å lansere et fiendtlig oppkjøp av Norwegian, sier Sissener til NRK.
Bitish Airways-eieren har to ganger lansert bud til Norwegians styre – begge er blitt kontant avvist. Men neste gang tror altså ikke Sissener at IAG føler samme forpliktelse til å inngå en dialog med Norwegians ledelse på forhånd. Flygrupperingen kan i stedet forsøke å appellere direkte til aksjonærene.
– Og by for eksempel 350 kroner aksjen. Og så får de aksjonærene som vil selge, selge. Da kan de vinne omtrent 50 prosent av selskapet – eller noe i nærheten, sier Sissener.
Tror Norwegian kan overbevises
En slik handlemåte kan bli en utfordring for Norwegian-gründer Bjørn Kjos, som sammen med partnere kontrollerer under 30 prosent av aksjene.
Men IAG bør heller først vurdere et enda høyere og vennlig bud til Norwegian-styret – før de innleder et eventuelt fiendtlig oppkjøpsraid. Det mener Jakob Pedersen, flyanalytiker i danske Sydbank.
– Norwegian kan faktisk være mer tilbøyelige til å selge enn jeg egentlig trodde. Nå snakker de om pris, ikke om at de overhodet ikke er interessert i å selge, sier Pedersen til NRK.
Den anerkjente analytikeren viser til at Norwegian kun begrunner avslaget på de to første IAG-budene med at de «underpriser selskapet, og dets utsikter».
– Dette handler om forhandlinger. Og det er det Norwegian legger opp til nå; de vil gjerne ha høyere bud hvis de skal selge selskapet, sier Pedersen.
Tror på raske bud
Om et bud er høyt nok, er det dessuten vanskeligere for styret å avvise det. Børsnoterte styrer skal ta hensyn til alle aksjonærers interesser.
Og det kan komme nye bud raskt, tror Pedersen. Også for å skremme vekk eventuelt konkurrerende budgivere.
– IAG har stor interesse av å gå inn og overta Norwegian raskt. Også for å svekke konkurransen på Gatwick, som er blitt hardere etter at Norwegian har kastet seg inn der.
Tirsdag melder den spanske avisen Expanision, ifølge E24, at flere aksjonærer i IAG har lagt trykk på ledelsen. Eierne vil angivelig at IAG samarbeider med Ryanair om å kjøpe det norske selskapet.
Generalforsamling i kveld
Men allerede i kveld kan Norwegian selv komme på offensiven, når selskapets årlige generalforsamling avholdes. Nyheter herfra kan potensielt påvirke både aksjen og eventuelle nye bud.
– Si at de for eksempel har signert et stort flysalg, så ville det ha vært noe som jeg tror vil drive aksjekursen opp, sier analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie til NRK.
Rasch-Olsen påpeker også at siste ord uansett neppe er sagt, når flygruppen IAG fortsatt kontrollerer 4,6 prosent av Norwegian.
– Dette er ikke over – på noe som helst vis.