Normal

– Helt fantastisk å få slikt gjennomslag

Jorunn Eide-Fredriksen jubler etter at Nav nå lover å gå gjennom pensjonen til alle pensjonerte enker og enkemenn. – Jeg tenkte det var bedre at jeg sto fram, enn at andre skulle være uvitende og gå glipp av penger, sier enken, som selv har mistet 170.000 kroner.

Jorunn Eide-Fredriksen

Jorunn Eide-Fredriksen øyner nå håp om at hun og alle andre i samme situasjon skal få tilbake pengene de har gått glipp av. – Det bedre at jeg sto fram, enn at andre enker skulle være uvitende og gå glipp av penger, sier Eide-Fredriksen.

Foto: Ellen Viseth / NRK

Den siste uken har NRK hatt en rekke saker om Jorunn Eide-Fredriksen og andre enker som har gått glipp av store summer i etterlattepensjon, fordi de ikke forsto et brev fra Nav. (Du kan lese brevet under artikkelen).

I dag har Nav snudd, og lover at alle enkene og enkemennene kan få behandlet sakene sine på nytt. De som har krav på mer pensjon kan også få etterbetalt for inntil tre år, i stedet for tre måneder, slik Nav har praktisert reglene til nå.

– Jeg synes det er helt fantastisk at ha fått sånn gjennomslag. Jeg er glad på egne vegne, men også for alle andre som ikke har visst om dette, sier en smilende Eide-Fredriksen til NRK.

Vil ikke være «den stakkars enken»

Robert Eriksson

Arbeidsminister Robert Eriksson har lest brevet de etterlatte får fra Nav. Også han mener at brevet «helt klart kunne vært bedre formulert».

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

Først to år etter at ektemannen døde, skjønte hun at hun kunne ha krav på mer pensjon enn det hun fikk fra Nav. Nav var enig, men ville ikke tilbakebetale mer enn tre måneders tilleggspensjon. Dermed gikk enken glipp av 200.000 kroner.

– Jeg håper selvfølgelig at jeg skal få tilbakebetalt resten av det beløpet jeg opprinnelig krevde. Slik det ser ut nå, håper jeg på det beste. Jeg skjønner at dette er store beløp for Nav, men de må være ordentlige og la folk få den pensjonen de har krav på, mener Eide-Fredriksen.

Etter at hun sto fram har NRK hatt kontakt med flere som har fortalt om lignende tilfeller, men ingen har ønsket å la seg intervjue.

– Jeg var også litt skeptisk i begynnelsen. Man har ikke lyst til å stikke seg fram og være «den stakkars enken». Men så tenkte jeg på de enkene som aldri har styrt med papirer, og ikke skjønner noe av dette. Da var det bedre at jeg sto fram, enn at de skulle være uvitende og gå glipp av penger, sier Eide-Fredriksen.

– Nav-språket er kronglete og diffust

Arbeidsminister Robert Eriksson har lest brevet de etterlatte får fra Nav. Også han mener at brevet «helt klart kunne vært bedre formulert».

– Det er uakseptabelt om informasjon fra Arbeids- og velferdsetaten ikke blir forstått. Det er viktig at informasjon fra offentlige instanser blir forstått av brukerne, blant annet for å sikre at deres rettigheter blir ivaretatt, skriver Eriksson i en e-post til NRK.

– Det er det jeg har ment hele tiden, at Nav-språket er kronglete og diffust. Det må de rette på, så alle kan skjønne hva det dreier seg om, sier Eide-Fredriksen.

Nå er hun glad for at hun bestemte seg for å stå fram i offentligheten.

– Jeg er glad for at Nav skjønner at slik kan det ikke være. Nå er jeg lettet og fornøyd, sier hun.

Jorunn Eide-Fredriksen

Her får Jorunn Eide-Fredriksen lese svaret fra Nav, der de lover å behandle alle sakene på nytt, og i tillegg kontakte de enkene og enkemennene som ikke har søkt, og dermed kan ha gått glipp av etterlattepensjon.

Foto: Ellen Viseth / NRK
Brev til enke
Foto: Skjermdump / NRK
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger