Hopp til innhold

– Mulig å overleve flystyrt fra store høyder

– Det er mulig å overleve flystyrt fra store høyder. Det kommer an på hvor god kontroll man har på flyet før det styrter, og hvor hardt sammenstøtet er, sier leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund, Jo Bjørn Skatval.

EGYPT-CRASH/

AVVENTER RAPPORT: – Det er viktig at det kommer en rapport fra den egyptiske havarikommisjonen om hva som kan ha skjedd så fort som mulig, sier leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund, Jo Bjørn Skatval.

Foto: STRINGER/GERMANY

Et russisk passasjerfly med 224 mennesker ombord har styrtet over Sinaihalvøya i Egypt. 200 voksne, 17 barn og syv besetningsmedlemmer kan ha mistet livet.

– Redningsmannskapene forsøker å ta seg inn i en del av flyet hvor det er passasjerer. Vi håper å finne overlevende, særlig etter at vi hørte stemmer fra folk som har smerter, sier en kilde i den egyptiske sikkerhetstjenesten til Reuters.

Laster Twitter-innhold

– Alt er mulig

Leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, vil ikke spekulere i hva som eventuelt kan ha skjedd før flyet styrtet. Men på generelt grunnlag sier han at det er mulig å overleve flystyrt fra store høyder.

– Alt er mulig. Man vil alltid satse på at noen har overlevd, sier Skatval.

– Hva skjer med cabinen og de som er om bord i flyet hvis flyet faller 6000 fot i minuttet?

– En så rask nedstigning vil ikke nødvendigvis ha noe å si. Det spørs om man har kontroll, sier Skatval, og legger til at kraftig nedstigning ikke er standard prosedyre, men benyttes ved for eksempel dårlig vær eller i nødstilfelle.

Laster Twitter-innhold

– Mysteriet blir enda større

Ifølge den arabiske nyhetskanalen Al Arabiya var flyet på 31000 fot da det forsvant fra radarsystemene. Deretter skal flyet ha falt 6000 fot i minuttet.

Jo Bjørn Skatval

Leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund, Jo Bjørn Skatval.

Foto: NRK

– Det kan tyde på at flyet hadde etablert en marsjhøyde eller var i ferd med å klatre til marsjhøyde. Da blir mysteriet enda større for hva som kan ha skjedd, mener Skatval.

En så rask nedstigning vil ikke nødvendigvis ha noe å si. Det spørs om man har kontroll.

Leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund, Jo Bjørn Skatval

– Vil få hjelp av flyprodusent

Han sier det nå er viktig at den egyptiske flyhavarikommisjonen kommer raskt i gang med sitt arbeid.

– De vil trolig få hjelp av flyprodusenten og russiske eksperter. Det er viktig at det kommer en rapport den egyptiske havarikommisjonen om hva som kan ha skjedd så fort som mulig, understreker han.

Skatval har selv studert værmeldingene for Sharm el-Sheikh lørdag morgen.

– Ut ifra disse dataene ser det ut til at været var normalt med sol, 28 grader og nordavind. Hvordan været var i området flyet styrtet er usikkert. Jeg har selv fløyet i dette området. Den egyptiske lufttrafikktjenesten fungerer godt.

Russisk flystyrt på Flight Radar 24
Foto: FLIGHT RADAR 24

– Har satset på chartertrafikk

– Hva vet du om det russiske flyselskapet Kogalymavia, også kjent som Kolavia og Metrojet?

– Jeg kjenner ikke dette selskapet, men det er et av de nye selskapene som er etablert på 90-tallet med hovedbase i Moskva. De har satset på chartertrafikk, og flyene har en tettere setekonfigurasjon enn normalt, påpeker Jo Bjørn Skatval.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger