– Mer penger til skole fører ikke automatisk til bedre resultater

Torbjørn Røe Isaksen (H) kaller det et paradoks at Norge bruker mer penger enn andre land, uten å få de samme resultatene. Derfor lover han penger, men ikke resultater.

Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen (H) kaller det er paradoks at norske skoler bruker mer penger på skole enn mange andre land, og likevel ikke får bedre resultater.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

– Det norske paradokset er at vi bruker mye mer penger på skole enn andre land, men at vi ikke automatisk får bedre resultater, sier Røe Isaksen til NRK.

Industrilandenes organisasjon OECD tror Norges problem er at vi ikke veileder elever godt nok, og at utdannelse ikke er spesielt viktig for menneskers ferdighetsnivå.

At du går lenge på skole er ikke en garanti for at du lærer mye, desverre.

Andreas Schleicher, OECDs utdanningsdirektør

– Penger hjelper ikke

Kunnskapsministeren kommer rett fra budsjettkonferanse til statsministerens representasjonsbolig. Han tar i dag imot hele Utdannings-Norge til et toppmøte, første av sitt slag. Penger skal det bli, men ikke nødvendigvis bedre resultater.

– Vi skal fortsette å bruke store penger på skole, utdanning, forskning og barnehage, men vi kan ikke automatisk forvente bedre resultater. En milliard inn, gir ikke høyere kvalitet i den andre enden, sier han til NRK.

For Isaksen tror ikke det er pengene som gir resultatene. Skal Norge få like gode resultater som andre land, som altså bruker mindre penger enn oss, må undervisningen bli bedre.

– Det er klar sammenheng mellom ressurser, kvalitet og resultat, men så flater det seg ut. I Norge bruker vi allerede mye penger, så det som er avgjørende hvordan vi bruker pengene, som forholdet mellom lærer og elev. Det er undervisningen som er det viktigste, sier Røe Isaksen.

OECD: Norge utnytter ikke potensialet

Diagnosen fra OECDs utdanningsdirektør Andreas Schleicher er like enkel som den er vanskelig: Til tross for gode forutsetninger, utnytter ikke Norge den kompetansen landet har.

– USA har langt mindre forutsetninger for å klare seg, men gjør det mye bedre. Norge utnytter rett og slett ikke sitt potensialet, sier Schleicher til NRK.

– Hva gjør Norge feil?

– Norge veileder ikke elevene til å ta valg som gjør dem relevante for arbeidslivet. Arbeidsgivere kan også gjøre mer, i stedet for å se på utdanning og papirene deres, bør de vurdere ferdighetene til de som søker, sier han.

Schleicher trekker også frem er annet poeng, 20 prosent av alle nordmenn overkvalifiserte for jobben de gjør.

Og det er OECD-direktørens andre nyhet til forsamlingen: en utdannelse gir deg ikke automatisk flere ferdigheter, eller bedre forutsetninger i livet.

– At du går lenge på skole er ikke en garanti for at du lærer mye, dessverre. Så verdien av en universitetsgrad er faktisk ganske liten, sier Schleicher.

Han mener folk med universitetsutdannelse har masse ferdigheter, men ikke nødvendigvis mer enn de som kun har fullført ungdomsskole eller videregående.

Oversikt over lese- og skriveferdigheter

Oversikt over lese- og skriveferdigheter.

Foto: Sunniva Skjeggestad / NRK

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger