Hopp til innhold

– La oss ta en #fjellfie

Mens nordmenn går turer i fjellet som aldri før, skal vi nå også vise frem hvor flinke vi er. Med svette, smil og natur har «fjellfies» blitt den nye trenden på sosiale medier.

Collage av tre bilder fra intagram som viser personer som personer på topptur

SLÅENDE NATUR: Dette er bare tre av de flere tusen bildene som legges ut på sosiale medier av ivrige turgåere.

Foto: camillawangen1/ingridhigraff/kamillasolvang / PRIVAT/INSTAGRAM

Berit Skog

Førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, Berit Skog

Foto: NTNU info

Med emneknagger som # topptur, #fjelltur og #fjellfie deles det tusenvis av bilder på Instagram og Facebook av at man har vært ute i naturen i sommer. Med bratte fjell i bakgrunnen poserer mange stolt foran kameraet.

Bare på knaggen #Jotunheimen er det lagt ut over 35 000 bilder og på #liveterbestute er det lagt ut over 93 000 bilder. På Turistforeningens emneknagg #utno ligger det over 238 000 friluftsliv- og naturbilder.

Sosiale medier-ekspert Berit Skog ved NTNU mener vi gjennom slike bilder prøver å profilere oss på best mulig måte.

– Bildene viser at det i sosiale medier har blitt en norm å fronte seg selv, vise hvem man er og ens interessefelt. Disse bildene signaliserer gjerne at personen er sporty, energisk og glad i natur og friluftsliv.

Ingrid Higraff har vært på fjelltur og har lagt ut bildet på instagram
Foto: Ingrid Higraff / PRIVAT

– Kan føre til overdrevet kroppsfokus

Flere bruker også bildene til å vise seg frem på sjekkeapper som for eksempel Tinder, forteller Skog.

– Vi vil vanligvis at bilder og tekst vi deler i sosiale medier skal gjøre oss interessante og attraktive. Bildene som deles er gjerne godt gjennomtenkte og spesielt utvalgt, og ofte dandert gjennom bildeprogrammer, sier Skog.

Hun mener bildene avspeiler tidstrenden i samfunnet med stort fokus på kropp, helse, og en aktiv livsstil. Skog synes likevel det er liten grunn til å være bekymret over en slik trend.

– Jeg synes ikke at en skal overdrive betydningen av trenden med friluftsbilder i sosiale medier, men et negativt aspekt kan være om trenden fører til et intensivt og overdrevet fokus på kropp og helse.

– Til glede for de fleste

Høyskolelektor Cecilie Staude, BI

Høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude.

Sosiale medier-ekspert Cecilie Staude fra BI, mener trenden først og fremst sier noe om hvor stor del sosiale medier har blitt av hverdagen vår.

– Vi deler fler og fler opplevelser med hverandre fra livene våre, jobbene og feriene vi er på, rett og slett fordi vi har fått kanaler der det er lettere for oss å dele med hverandre. Sosiale medier har blitt folkekanaler til glede for alle aldersgrupper, sier Staude.

I takt med at delingen øker synker terskelen for hva man deler. Staude anbefaler å tenke seg godt gjennom før man legger ut en bilde.

– Uansett hva man deler burde man være bevisst på at innholdet man legger ut samsvarer med inntrykket at man vil at folk skal ha av deg. Mange kan være tjent med å tenke seg igjennom en gang ekstra, sier hun.

Del dine turbilder på Instagram med emneknaggen #utno:

Laster innhold, vennligst vent..

AKTUELT NÅ