NRK Meny
Normal

– Krekars uttalelser er hårreisende

Muslimske ledere i Norge tar sterkt avstand fra mulla Krekars uttalelser i går, der han blant annet uttrykte støtte til terroren i Paris nylig.

Klipp fra Morgennytt

Forstander Basim Ghozlan i Det islamske samfunnet.

– Krekars uttalelser er hårreisende, sier forstander Basim Ghozlan i Det islamske samfunnet.

Foto: Tom B. Ingebrigtsen / NRK

I et intervju med NRK sa Krekar i går at det er muslimers rett til å drepe dem som fornærmer profeten med karikaturtegninger.

Han sa også at han var glad for det som skjedde i Frankrike da to væpnede menn angrep redaksjonen til satiremagasinet Charlie Hebdo.

– De forsvarte sin ære. De forsvarte sin helligdom. De var helter, sa Krekar blant annet.

Frykter påvirkning

– Dette har ikke noe med islam å gjøre, understreker forstander for det islamske forbundet, Basim Ghozlan. Han frykter at andre muslimer kan bli påvirket av det Krekar sier, men at de nå må gjøre alt de kan for å hindre det. Han kaller Krekars uttalelser for hårreisende.

– Vi må gå imot det han sier ved hjelp av teologisk argumentasjon, vi må vise hvor feil tankegangen hans er. Det Krekar står for er en katastrofal ekstremisme som ødelegger samfunnsfreden, sier han.

Det islamske forbundet har rundt 3000 medlemmer, forteller Ghozlan. De er ikke størst i antall medlemmer, men aktivitetsmessig er de blant de aller største islamske menighetene i Oslo, forteller han.

LES OGSÅ: Krekar i NRK-intervju: – Gleder meg til å flytte til Kyrksæterøra

LES OGSÅ: – No blir det endå vanskelegare å sende Krekar til Irak

Ble kastet ut

Ghozlan understreker at mulla Krekar ikke snakker på vegne av andre muslimer, selv om han sier at han gjør det. Han er rett og slett ikke egnet til å tolke koranen, sier han.

Mulla Krekar

Mulla Krekar uttrykte blant annet støtte til terroren mot satiremagasinet Charlie Hebdo i Paris.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

– Vi tar sterkt avstand fra mulla Krekars uttalelser. Det er ikke så rart at han ble kastet ut av denne moskeen for lenge siden, sier forstander Basim Ghozlan.

– Han uttaler seg ikke på vegne av andre muslimer. Alle må vite at han er ekstremist, legger han til.

Imamen ved Tauheed-moskeen, Oslo eneste sjiamuslimske moské, sjeik Mahmoud Jalloul, er også opptatt at den skaden Krekars uttalelser kan ha på majoritetens syn på muslimer.

– Det gjør livet vårt mer komplisert, fordi det skaper frykt hos nordmenn. Vi må ta bort denne frykten gjennom dialog og være mer samlet enn tidligere, sier han.

LES OGSÅ: Solberg om Krekar-uttalelser: – Ikke representative for muslimer flest

LES OGSÅ: Usman Rana: Krekar er ingen lærd

– De fleste tar avstand

Sheikh Mahmoud Jalloul mener mulla Krekars baserer seg på en fullstendig feil tolkning av koranen, men han tror ikke andre muslimer vil bli påvirket av det. Han tror at de aller fleste muslimer i Norge tar avstand fra det Krekar står for.

-- Vi muslimer tror at koranen er hellig, men tolkning er ikke hellig. For tolkningen kommer an på utdannelsen, og det er en lang prosess å kunne tolke koranen. Det er blant annet viktig å være ekspert på arabisk språk og det å kunne historie, som hvordan versene kom til. Noen av versene i koranen var gjeldende der og da, mens andre gjelder til dommens dag. Det er ikke hvem som helst som kan avgjøre dette, sier Jalloul.

Laster innhold, vennligst vent..