Det ble elektrisk stemning blant elbileiere da nyheten om at Enovas plan om å støtte utbygging av flere hurtigladestasjoner ble godkjent av ESA i dag.
ESA er Det europeiske frihandelsforbunds (EFTA) overvåkingsorgan, og vedtaket til Enova forutsatte notifisering fra denne.
– Det betyr at vi nå kan gå i gang med å sikre ladere langsetter alle de nasjonale transportkorridorene i Norge, slik at du kan kjøre uten angst for å gå tom for strøm fra Kirkenes til Kristiansand, og mellom alle større byer i Norge, sier programdirektør Øyvind Leistad i Enova til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Kvier seg for å kjøpe elbil
Denne satsingen har Elbilforeningen etterlyst lenge, spesielt fordi de tror mange kvier seg for å kjøpe elbil, fordi ladetilbudet langs veiene ikke er godt nok.
– Det er en svært gledelig nyhet, og veldig viktig med tanke på det grønne skiftet vi er i gang med i transportsektoren. Det er mange rundt i landet som sitter og lurer på om de skal kjøpe elbil, men ikke gjør det fordi ladetilbudet, og spesielt hurtiglading er for dårlig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, til NRK.
Hun mener at satsingen på hurtigladestasjoner har stoppet helt opp i år, og at det ikke har vært gitt støtte til hurtiglading. Som forbrukerorganisasjon for Norges elbilister, har Norsk Elbilforening vært bekymret.
– Når vi nærmer oss sommeren neste år så kommer det til å rulle 80.000 elbiler på veiene. Da haster det med å få på plass utrullingen av ladestasjonene, sier Bu.
– Nå kan Enova sette i gang. Jeg håper de er raskt på banene, og at vi får fortgang i det.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ambisjoner om å komme i gang i høst
Men Leistad sier Enova har brukt tiden godt fra de fikk dette oppdraget ved nyttår til i dag.
– Vi har funnet ut hvordan vi skal gjøre dette og samtidig sikre at det foregår på en lovlig måte, sier han.
Allerede i løpet av de to neste ukene vil Enova utlyse konkurransen om utbygging av hurtigladere for den første transportkorridoren. Ambisjonen er om å komme med et tilbud innen utgangen av oktober.
– De nasjonale transportkorridorene er i overkant av 7.500 kilometer lange. Hvis vi skal sikre tilstrekkelig dekning, kan det ikke være mer enn 50 til 70 kilometer mellom hver stasjon. Så det blir en del stasjoner. Men en del er i gang med å bygge allerede, og da blir vår oppgave å fylle hullene, sier Leistad.