Hopp til innhold

– Kan ha krav på penger tilbake

Stemmer ikke innholdet i feriereisen overens med markedsføringen, kan man ha krav på penger tilbake. Men det er viktig å klage med en gang du oppdager feilen.

Rhodos

SOLHUNGRIG: Mange nordmenn bestiller reiser til varmere strøk. Om ikke oppholdet ikke inneholder det man har betalt for er det viktig at man klager med en gang, sier Forbrukerombudet.

Foto: Alvik, Halvard / NTB scanpix

Jo Torkel Gjedrem

Jo Gjedrem i Forbrukerombudet sier at tar gjerne imot klager på villedende markedsføring.

Foto: CF-WESENBERG

Rikke Tjemsland og tre venner fra Sandnes føler seg lurt etter å ha blitt lovet et hotell med spaavdeling, basseng, restaurant og nyrenoverte rom under Rhodos-ferien.

I stedet ble ungdommene plassert i en leilighet i en leilighetsblokk Tjemsland betegner som møkkete.

Vennegjengen hadde bestilt ferien gjennom den svenske nettsiden «The Beach Party».

Salgsansvarlig Chris Missikos i «The Beach Party» mener ungdommene ble oppgradert fordi leiligheten koster mer enn et hotellrom, og blant annet har større balkong, flere rom og eget kjøkken. Han sier at selskapet skal rydde opp dersom det er begått feil.

Skjermdump The beach party

FØLER SEG SNYTT: På hjemmesiden til arrangøren 'The Beach Party' reklameres det med fint og hotell og storslagne fester. Det mener norske ungdommer at de ikke har fått.

Foto: Skjermdump The beach party

Fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem sier at dersom markedsføringen ikke stemmer overens med produktet man faktisk får, kan man ha rett til å få penger tilbake.

– Hvis det ungdommene opplyser er riktig, er reisen mangelfull. Da kan det gi krav på prisavslag og erstatning for dem som har kjøpt opplegget, sier Gjedrem.

  • Har du opplevd at reisen ikke inneholdt hva den lovet? Tips NRK.

– Vanskelig å avsløre

Er man på en ferietur hvor innholdet overhodet ikke stemmer med annonsen og markedsføringen, kan man klage, opplyser Gjedrem.

– Da kan man kontakte Forbrukerrådet for å få hjelp i en eventuell sak for å få refusjon og klage til Forbrukerombudet på markedsføringen, sier han.

Han sier at det ofte er vanskelig å avsløre at noe er for godt til å være sant før man kommer seg til reisemålet.

– Også godt voksne er like sårbare som de unge, legger Gjedrem til.

– Klag med en gang!

Martin Skaug Halsos, Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet

Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet understreker at det er viktig å klage med en gang man oppdager feilen.

Foto: Kjell HÃ¥kon K. Larsen / Forbrukerrådet

Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet kan ikke se og ha mottatt klager på «The Beach Party», men understreker at dersom en opplever mangler ved ferieturen, bør man klage mens man er på ferie.

– Det er viktig å klage med en gang man oppdager feilen. Det kan i noen tilfeller være for sent når man kommer hjem, sier Halsos.

Forbrukerrådet hjelper reisende til å få vite hva de har rett på, og hvordan de skal gå videre.

Slik sikrer du deg:

«The Beach Party» er ikke med i Reisegarantifondet.

Ved å velge å reise med aktører som er medlem her, kan man sikre seg ved flere uheldige situasjoner i forbindelse med feriereisen.

– Ved å kjøpe en pakkereise som har stilt garanti i Reisegarantifondet sikrer man seg mot konkurs hos reisearrangøren. Er det andre ting som ikke er på stell, kan man klage til Reklamasjonsnemda for pakkereiser, etter at man har klaget direkte til arrangøren først, sier saksbehandler i Reisegarantifondet, Anbjørg Midbøe.

«The Beach Party» har lovet å gjennomgå saken og eventuelt betale erstatning dersom det er begått feil fra selskapets side.

AKTUELT NÅ