Regjeringen kjemper med nebb å klør for å unngå alkoholreklame på TV i Norge.
- Les:
Norge har derfor ennå ikke tatt inn EU-direktivet om audiovisuelle tjenester – det såkalte TV-direktivet. Direktivet innebærer blant annet at alkoholreklame kan vises på TV i Norge dersom sendingene kommer fra utlandet.
Men nå avfeier en kilde i EU-kommisjonen Norges bekymring.
- Les:
– Mulig å beholde
– Kommisjonens posisjon er klar og tydelig, den har ikke endret seg. Norge må ta inn direktivet. Men alle bekymringene Norge har tatt opp, kan løses. Dermed er det mulig å beholde forbudet, sier kilden til NTB.
Kilden viser til at det er muligheter for stor fleksibilitet i direktivet, og at for eksempel Frankrike har et totalforbud mot alkoholreklame på TV.
– Det er helt ok for Kommisjonen. Ta inn direktivet, og bruk det på best mulig måte, sier kilden videre.
Vil alkoholreklame på TV påvirke nordmenns drikkevaner? Kommenter nederst i artikkelen.
– Venter i spenning
Etter at Kommisjonen i høst tok opp saken på en måte den norske siden opplevde som uvanlig krass, sendte Helsedepartementet et brev til de forskjellige kommissærene med ansvar for direktivet.
I brevet redegjør helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) for Norges holdning til direktivet og spesielt til helsegevinst av forbudet mot alkoholreklame på TV.
Over et halvt år senere venter regjeringen fortsatt på svar og er undrende til at det tar så lang tid.
- Les:
– Mulig med forhandlinger
Norge og de andre EFTA-landene fikk skrevet inn en særordning med unntak i EØS-avtalen, men det reviderte TV-direktivet fra 2007 gir i utgangspunktet ikke grunnlag for å stanse grenseoverskridende alkoholreklame.
Men kilden NTB har snakket med, mener forbudet er mulig å opprettholde gjennom forhandlinger med landene der TV-programmene sendes ifra.
I Norges tilfelle er det i dag snakk om Storbritannia.
- Les:
Usikkerhet
– Det ligger muligheter for dette i direktivet, men det forutsetter at britiske myndigheter ser seg tjent med å legge begrensninger på tjenesteytere som sender fra Storbritannia. Det representerer dermed en usikkerhet, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet til NTB.
Regjeringen har foreløpig ikke hatt formell kontakt med britene.
– Vi har gjort en vurdering av forholdene i Frankrike, men har konkludert med at et tydelig unntak er det mest robuste, sier Lahnstein.
– Unntaket vi har hatt, har vært enkelt å praktisere, og det har bidratt til at det ikke har vært noe tvil om norsk rett til å stanse alkoholreklame fra utlandet, legger han til.
- Les: