NRK Meny
Normal

– Hausser opp forbruksjaget med «Cyber Monday»

Handlegalskapen fortsetter i dag etter fredagens «Black Friday». Nå er det «Cyber Monday» som gjelder. Framtiden i våre hender stiller seg kritisk til konseptet.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender

KRITISK: Lederen Arild Hermstad i Framtiden i våre hender har ingen sans for Cyber Monday. Han mener at netthandelgiganter prøver å hausse opp forbruksjaget og få folk til å kjøpe ting de ikke trenger.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Du har kanskje sett dét allerede. Flere nettbutikker, reklamer, aviser, annonser på Facebook og andre sosiale medier forteller deg om hvilke nettbutikker som dumper prisene i dag.

Cyber Monday er netthandelens svar på Black Friday, og har siden 2005 blitt markert i amerikanske og canadiske nettbutikker – og senere verden over. Også i Norge.

Lederen Arild Hermstad i Framtiden i våre hender, som blant annet jobber for etisk forsvarlig og miljøvennlig forbruk, har ingen sans for fenomenet:

– Det er verken miljøvennlig eller kreativt å ty til slike tradisjoner for å få opp omsetningen. Bransjen prøver å hausse opp forbruksjaget og få folk til å kjøpe ting de ikke trenger ved å skape ett inntrykk av at det er salg, sier han til NRK.

På Amazons lager i Hemel Hempstead i England

PAKKER: Netthandelgsiganten Amazon er en av mange som har Cyber Monday-salg. Det fører i disse dager til en enorm pakkejobb på Amazons lager i Hemel Hempstead i England.

Foto: ADRIAN DENNIS / Afp/NTB Scanpix

Ønsker Cyber Monday velkommen

Forbrukerrådet synes derimot at det er positivt med tilbud og utenlandske impulser, og ønsker amerikaneren «Cyber Monday» velkommen så lenge det fører til reelle tilbud.

– På salg kan forbrukerne få gjort en god handel. At prisene varierer i et marked viser at det er sunn konkurranse til forbrukerens fordel, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Fløtnes sier at den smarte forbruker vet hva han eller hun ser etter og orienterer seg på forhånd om prisen på det ønskede produktet.

– Det tar litt tid, men da gjør du ikke impulskjøp som du angrer på. Nå har forbrukeren en ekstra fordel når de handler på nett mot impulshandel, sier hun og fortsetter:

– Du kan vanligvis angre i fjorten dager etter at du har mottatt varen, mot at du betaler for returen. Vi kan hjelpe deg om ikke angreretten blir akseptert. Den gjelder også når du har kjøpt en vare på tilbud.

  • Se videoen Forbrukerrådet har laget om fordelene ved å bruke kredittkort på nettet.
Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes

FORDEL: Direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier at Cyber Monday gir forbrukeren en ekstra fordel mot impulshandel. Hun minner om at man vanligvis kan angre i fjorten dager etter å ha mottatt varen.

Foto: Forbrukerrådet

– Ikke kjøp noe du ikke trenger

Hermstad minner om at konseptet er utviklet av netthandelsgiganter, og at forbrukere alltid vil være interessert i lave priser.

– Samtidig ser vi tendenser hos norske forbrukere, som er mindre interessert i stadig økt forbruk, sier han.

Han viser til en fersk undersøkelse som Respons Analyse har utført for Sparebank 1. Undersøkelsen tyder på at nordmenn vil bruke 17 prosent mindre penger på jula i år enn i fjor.

– Mange forbrukere har kanskje nådd et metningspunkt. Konjunkturene påvirker også kjøpekraften. Miljøbudskapet ligger også der. Derfor tror jeg nyimporterte shoppinghøytider er et svar fra handelsstanden for å få øke omsetningen, sier Hermstad.

Han har følgende råd til netthandlere som lar seg friste av Cyber Monday-tilbudene:

– Du gjør ikke en god handel om du kjøper ting du ikke trenger.

Bruker mindre

BRUKER MINDRE: Ifølge undersøkelsen som Respons Analyse har utført for banken, vil folk i gjennomsnitt bruke 6360 kroner ekstra til jul i år, sammenlignet med 7685 kroner i fjor.

Foto: NTB Tema
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger