– Fornebu-bane skal ikke stå på oss

Samferdselsdepartementet kan ikke love byggestart på Fornebubanen innen 2018, fordi planarbeidet kan ta lang tid. – Vi vil ha reguleringsplanen klar før sommeren, sier ordføreren i Bærum.

Lisbeth Hammer Krog (H) og Guri Melby (V)

VENTER PÅ STATEN: Både Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) og samferdelsbyråd i Oslo Guri Melby (V) ligger foran departementets skjema, og er utålmodige etter byggestart på Fornebubanen.

Foto: Scanpix

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

PRESSER PÅ: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at han fortsatt jobber for å fremskynde Fornebubanen, selv om han ikke kan gi noen eksakt tidsplan.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Også Oslo sier at de er godt i gang.

– Reguleringsplanen vil være klar i løpet av 2015. I teorien kan vi begynne byggingen i 2016, men 2017 er mer realistisk, sier samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V).

I dag skrev Budstikka.no at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ikke kan garantere byggestart på Fornebubanen innen 2018, slik de borgerlige partiene lovte før valget.

– Det handler både om å finne pengene og at vi må vente til reguleringsplanene er ferdige. (...)Regulering og planprosesser tar lang tid, særlig i områder med mye folk. I Oslo er det mye boliger og mange å ta hensyn til, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp).

Klare før sommeren

– Det er helt feil når det gjelder Bærum. Vi har allerede gjort viktige avklaringer, og vil vedta hele reguleringsplanen før sommeren. Da er det ingenting i veien for å sette spaden i jord i Bærum, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H).

– Når tror du spaden kan settes i jorda?

– Jeg har sluttet å snakke om måneder og år. Noen prøver i dag å betvile regjeringens intensjoner, men jeg opplever en politisk ledelse som ønsker å holde trykket oppe. Jeg har forventninger til at regjeringen leverer, sier Krog til NRK.

Stusser over Solvik-Olsen

I Oslo har derimot samferdselsbyråden blitt mer i tvil om hva statsråden vil.

– Det virker ikke som han er villig til å legge tilstrekkelig vekt på det. Det er finansieringen det står på. Vil man ha fortgang, må staten bidra fra begynnelsen. Forprosjektering koster også penger. Nå virker det som om samferdselsministeren ikke vil legge inn penger til dette nå, sier Melby til NRK.

Regjeringspartiene lovet i valgkampen å betale halve regningen for Fornebubanen, og nå ønsker Melby forpliktende svar fra regjeringen.

– For mange løse tråder

– Staten kan ikke sitte med armene i kors og vente på at vi blir ferdige med jobben. Skal vi komme i gang i 2016/2017, må de sette av penger nå. Staten må også bevilge penger til planlegging og prosjektorganisasjon, og de må avklare om de vil sette et kostnadstak, sier Melby.

– Det er for mange løse tråder når det gjelder statens bidrag. Jeg ønsker meg mer forpliktende ord fra Ketil Solvik-Olsen, legger hun til.

Resten av finansieringen skal betales gjennom Oslopakke 3 og ved bidrag fra grunneiere som vil tjene på at banen kommer på plass.

– Derfor må staten være konkret på hva de vil bidra med. Vi må ha konkrete planer på plass før grunneierne er villige til å gå inn med bidrag, hevder Melby.

– Vil fortsatt fremskynde oppstarten

– Nå oppfatter jeg at Oslo kan bli ferdig med sitt planarbeid i 2015, og det er ett år tidligere enn vi og embetsverket trodde, sier Solvik-Olsen.

Han sier også at Oslo-byråden ikke skal være bekymret for finansieringen.

– Jeg har sagt at vi ikke kan garantere en dato, men jeg sa også at det ikke skal stå på pengene. Det er et løfte som alle de fire partiene ga sammen, og som står ved lag.

– Inkluderer det også forprosjektering og kostnader ved å ha en prosjektorganisasjon?

– Prosjektering er en del av byggingen. Prosjektet har en ramme på 6,5 mrd, og jeg oppfatter at det inkluderer hele pakken, sier Solvik-Olsen .

– Vi du sette et tak på kostnadene i prosjektet?

– Nei, men det er naturlig at også staten vil ha synspunkter på hvilke løsninger som velges. De kan jo ikke gullbelegge t-banevognene, men unngår de det, tar staten halve regningen, lover samferdselsministeren.

SISTE NYTT

Siste meldinger