Hopp til innhold

– Foreldre kan ikke nekte lekser

Det er skolen som bestemmer om elevene skal ha lekser eller ikke, ikke foreldrene, fastslår Utdanningsdirektoratet.

En lærer står foran klassen i et klasserom

LEKSEFRI? En kampanje flere foreldre har startet, tar til orde for at familiene selv må få bestemme om barna deres skal ha lekser. Den myndigheten ligger hos skolen, svarer Utdanningsdirektoratet.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det er ikke opp til foreldrene å velge om elevene skal ha lekser, sier kommunikasjonsrådgiver Kristine Strømmen i Utdanningsdirektoratet.

Det har vakt reaksjoner at flere foreldre har startet kampanjen «Leksefri familie». Kampanjen går ut på at foreldrene selv skal bestemme om barna deres skal ha hjemmelekser eller ikke.

– Det finnes ingen lov som sier at en må gjøre lekser. Dette vil vi informere skolen om, sier Anita Viste Eskeland, en av dem som står bak kampanjen.

– Har plikt til å delta

Dette avviser nå Utdanningsdirektorat at foreldrene har myndighet til å avgjøre.

– Det er ikke noen direkte hjemler for lekser i opplæringsloven. Det er imidlertid ingen tvil om at lekser er en del av skolens ordinære aktivitet. Har skolen bestemt at elevene skal ha lekser, har eleven plikt til å delta, sier Strømmen.

Hvilke konsekvenser risikerer elevene dersom foreldrene gir beskjed om at deres barn ikke skal ha lekser?

– Konsekvensen som kanskje er vanligst, er at elevene kan få anmerkning dersom de ikke gjør lekser. Det gjelder på alle alderstrinn, og på ungdomstrinnet, når elevene har begynt med karakterer, kan gjentatte anmerkninger føre til nedsatt ordenskarakter. I tillegg fastsetter den enkelte skole selv sanksjoner i sitt reglement. Den viktigste konsekvensen kan likevel være at elever går glipp av deler av opplæringen, som jo leksene er en del av, sier Strømmen.

Elevorganisasjonen: – Feil å droppe lekser

Leder i Elevorganisasjonen, Kristoffer Hansen, mener det er feil ende å starte i å si at elevene ikke skal ha lekser.

Kristoffer Hansen

GOD EFFEKT: Lekser kan være et godt utgangspunkt for læring, mener Kristoffer Hansen, leder i Elevorganisasjonen.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

– Jeg synes det er synd at denne foreldregruppen går ut og konkluderer med at lekser bør ut av skolen. Det er absolutt mye vi kan forbedre med leksene, men å si at den riktige løsningen for å få en bedre skole, er at leksene skal ut, mener jeg er helt feil ende å starte i, sier Hansen.

Han mener lekser tvert imot kan ha god effekt.

– Det kan være et godt utgangspunkt for læring hvis skolen har et bevisst forhold til at elevene verken får for mye lekser eller får lekser de ikke klarer å løse på egen hånd, sier Hansen.

Han mener derfor en god løsning er det han kaller omvendt undervisning: Elevene ser på en forelesning eller undervisning på pc-en eller telefonen når de er hjemme, mens de bruker tiden på skolen til å løse oppgaver.

– Når elevene løser oppgavene på skolen, kan alle få hjelp fra faglærer, og man kan jobbe sammen med medelevene. Derfor er det synd dersom foreldre skyter ned hele prinsippet om hjemmearbeid, for det mener jeg kan være ganske bra, sier Hansen.

AKTUELT NÅ