– Det er en åpenbar økning i antall ulykker i juni og juli i år i forhold til 2011 og 2012. Antall drepte er stigende. Det er bekymringsfullt, sier fungerende sjef i Utrykningspolitiet Ole Høiby til NRK.no.
28 personer er drept på veiene i juni og juli 2013, viser foreløpige tall fra politiet. Med helgens ulykker teller antall drepte i juli allerede ti personer, mot 13 drepte i hele juli i fjor.
– Totalt i juni 2013 har vi registrert 18 drepte, men dette tallet er uoffisielt og kan bli justert. Vi har allerede registrert ti drepte til nå i juli 2013 og er bare halvveis. I 2012 ble 13 drept i trafikken i hele juli. I 2011 var det 16, mens 26 personer ble drept i trafikken i juli 2010, sier Høiby.
Ulykkeshelg
Både i 2011 og 2012 registrerte politiet en markant nedgang i dødsulykker sammenlignet med året før.
I juni 2010 ble så mange som 31 drept i trafikken på norske veier. Tallet gikk ned til 21 drepte i juni 2011 og totalt 11 drepte i samme måned i 2012.
Flere alvorlige ulykker i helgen bidrar negativt til sommerstatistikken for 2013:
En motorsyklist fra Tyskland døde momentant søndag, da han kjørte av veien Nesflaten i Suldal kommune.
Ved Kråkenesfjellet i Vågsøy ble fire personer skadd da de kjørte av veien. For en av dem betegnes tilstanden som kritisk søndag kveld.
Søndag fikk politiet også melding om flere skadde etter en møteulykke mellom en personbil og en campingvogn i på E6 sør for Otta i Gudbrandsdalen.
Kan være tilfeldig
UP tror økningen i ulykker i sommer først og fremst skyldes tilfeldigheter.
– Vi har hatt en positiv nedgang i antall dødsulykker både i 2011 og 2012. At det stiger i 2013 er trolig en tilfeldighet. Men en ulykke med en drept eller skadd er en ulykke for mye, sier Høiby.
Han sier mange blir dårligere sjåfører når sola skinner.
– Det er godt og varmt vær her på Østlandet i helgen. Vi ser en klar sammenheng mellom fint vær og antall ulykker.
– Det er innbydende kjøreforhold med tørre og bare veier. Folk øker hastigheten for å komme fortere fram til dit de skal. Kombinasjonen av høy hastighet og uoppmerksomhet, for eksempel på grunn av mobiltelefoner og alt annet folk gjør når de kjører bil, er en farlig kombinasjon, sier UP-sjefen.
Samleside: Trafikkulykker i sommer
Sjåfører i feriemodus
Ifølge UP blir flere sjåfører uoppmerksomme når kjøreforholdene er optimale.
– Folk havner i feriemodus bak rattet. Skal man gjøre andre ting når man kjører, for eksempel spise eller drikke, bør man ta en pause, sier Ole Høiby.
Sommertrafikken er sammensatt, men de unge preger ulykkesbildet i større grad enn ellers i året, ifølge UP.
– Folk kjører på ukjente strekninger. Det er også flere ulykker på småveiene i tilknytning til ulike lokale arrangementer. Erfaringen tilsier at det skjer flere ulykker lokalt og at de unge dominerer ulykkesbildet, sier Høiby.