NRK Meny
Normal

– Euroteam kan måtte dekke utgifter til reise og hotell

Eksperter på forbrukerrett sier Euroteam må dekke hotell -og reiseutgifter for alle som har reist til OL uten å få billetter. Det kan bli en dyr affære for det norskeide selskapet.

Eton roing

Fans sitter og venter på at rokonkurransen i Eton Dorney 30. juli skal starte.

Foto: JIM YOUNG / Reuters

Torsdag fikk det norskeide selskapet avvist anken om å få tilbake rundt 1000 OL-billetter som er beslaglagt av politiet. Saken tas nå videre til Høyesterett, bekrefter politifullmektig Joo Arne Maana i Romerike politidistrikt overfor VG.

Euroteam skal totalt ha solgt 20.000 billetter til en rekke av øvelsene i OL. Ifølge Dagens Næringsliv har ikke selskapet klate å skaffe alle disse billettene.

NB: I en opprinnelig utgave av denne saken var antallet billetter Euroteam klarte å skaffe oppgitt til 5000. Euroteam har påpekt at DN per 25.01.2017 ikke har noen artikkel der dette antallet er oppgitt. NRK har derfor endret formuleringen.

Førsteamanuensis Monica Viken ved Handelshøyskolen BI har forbrukerrett som et av sine kompetanseområder.

Hun sier forbrukere som har reist til OL uten å få billetter har krav på å få dekket opphold og reiseutgifter, dersom dette kan knyttes til billettkjøpet.

– I denne saker er det helt opplagt at forbrukerne har krav på å erstatning for billetter. I tillegg kan man kreve utgifter for reise og opphold, dersom man har reist god tro om at det foreligger billetter, sier Viken til NRK.no.

– Godt kjent med Euroteam

Ragnar Wiik er direktør i Forbruker Europa, som hjelper til med tvister knyttet til kjøp av varer og tjenester over europeiske landegrenser.

Wiik sier at man er godt kjent med Euroteam. For tiden behandler Forbruker Europa om lag 200 saker som omhandler utenlandske kunder og det norskeide selskapet.

– I de sakene der det har vært problemer med Euroteam har modus ofte vært slik at kunden får beskjed om at de får billetten ved ankomst, sier Wiik.

Ragnar Wiik

Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, sier man er godt kjent med Euroteam.

Foto: CF- Wesenberg

Loves billetter ved ankomst

Wiik forklarer at dem som har kjøpt billetter til et stort arrangement gjerne har kjøpt billetter i god tid på forhånd.

– Mange blir bekymret når billettene ikke leveres til avtalt tid, men får kanskje beskjed om at billettene mottas ved ankomst til flyplassen. Fordi man har gledet seg til noe lenge, vil man kanskje velge å dra likevel.

Flere kunder har da fått beskjed om at billettene kan hentes ved hotellet, deretter ved selve konsertstedet, eller ved stadion.

– Hvis man ender opp uten billett da, vil det være erstatningsplikt på alle kostnader man kan dokumentere knyttet til reise og opphold, bekrefter Wiik.

– Tap i millionklassen

Wiik forklarer at det blir opp til billettkjøperen å bevise at utgiftene man har hatt er knyttet til kjøpet av billett.

– Dette kan gjøres ved at man på et tidlig tidspunkt får en skriftlig avklaring på om man faktisk får billetten. Dermed har man sikret seg at man har reist i god tro, sier Wiik.

Euroteam har allerede innrømmet at manglende levering av billetter begynner å bli en belastning for selskapet.

– Tapene begynner å gi oss betydelige problemer, sa selskapets talsmann Alex Sola til Dagbladet onsdag.

– Kundene blir stående i London uten sine billetter. En dags sendinger som ikke leveres, vil påføre firmaet et tap opp i millionklassen, understreket han.

– Maks 200 euro i erstatning

Selv om forbrukernes rettigheter ved kjøp av billetter er klare, forklarer Wiik at Euroteam ofte har unnlatt å betale full erstatning, dersom beløpet overstiger 200 euro.

– De utbetaler gjennomgående ikke mer i erstatning enn deres maksgrense på 200 euro, selv om kravet er på mye mer. Mange av sakene havner dermed i Forbrukertvistutvalget, der de har fått flere rettskraftige avgjørelser mot seg, sier Wiik.

Forbrukertvistutvalget er et statlig forvaltningsorgan som har mange likhetstrekk med en domstol. For at en sak skal havne der må den først mekles av et av Forbrukerrådets regionkontorer.

Tilhørte OL-komiteer

19. juli tok politiet beslag i 455 OL-billetter da en polsk statsborger ble stanset på Oslo Lufthavn Gardermoen. Disse billettene var opprinnelig utstedt til olympiske komiteer i Russland og Hviterussland. Euroteam skal også ha fått OL-billetter fra den olympiske komiteen i Polen.

Billettselskapet kjemper nå en innbitt kamp for å få billettene tilbake, uten at det bekymrer politiet, som har fått medhold i to rettsinstanser.

Både lagmansretten og Øvre Romerike tingrett har slått fast at beslag av billettene ikke er et uforholdsmessig inngrep. Dette begrunnes med interessene til OL-arrangørene, Den internasjonale olympiske komité, Norges Idrettsforbund og lovlige billettdistributører.

– Ingen lover som forbyr dette

Politier mener Euroteams billetter i praksis er verdiløse, ettersom man omgår regelverket ved å benytte delegasjonsbilletter. Billettkjøperne vil ikke slippe inn på OL-arenaene dersom de blir ID-sjekket, mener politiet.

Euroteam etterforskes også av britisk politi for brudd på de særskilte OL-lovene. Disse skal hindre videresalg av OL-billetter. Likevel hevder Euroteam at de ikke har gjort noe ulovlig.

– Det er ingen lover som forbyr dette. Det finnes lover som forsvarer forbrukerens rett til å selge billetten. Vi her helt uenig i at verken vi eller kundene gjør noe ulovlig, sier selskapets talsmann, Alex Sola til VG Nett.

NRK.no har forsøkt å kontakte styreleder i Euroteam, Andreas Gyrre, for å kommentere denne artikkelen, uten å lykkes.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger