Hopp til innhold

– Det er galt å gi elever så mye makt

Den erfarne læreren Veronica Nyhlehn mener at elever ikke bør blande seg oppi ansettelsesprosesser av nye lærere.

Illustrasjonsfoto av klasserom

LÆRERE PÅ «AUDITION»: Et klart flertall i Elevorganisasjonens landsmøte har denne uken bestemt at elever ved grunnskoler og videregående skoler bør være med på intervju- og ansettelsesprosesser av nye lærere. Illustrasjonsfoto.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Elevene bør heller bruke tiden sin på faglig arbeid, sier hun til NRK.

NRK fortalte torsdag morgen at Elevorganisasjonen foreslår å la elever være med på ansettelsesprosessen av nye lærere. De vil blant annet at søkere skal komme på «audition» eller ha prøvetime for elever før de kan bli ansatt.

Lærer Veronica Nyhlehn

Veronica Nyhlehn har jobbet som lærer i 18 år. Hun synes forslaget til Elevorganisasjonen setter læreryrket under ytterligere press.

Foto: Privat

På sosiale medier har flere tusen uttalt seg om forslaget. En av disse er mangeårig lærer Veronica Nyhlehn (45), som har delt og kommentert forslaget – med sine yrkesfeller i Facebook-gruppa «Arbeidstidsforhandlingene».

Nyhlehn, som er matte- og naturfagslærer på Sam Eyde videregående skole i Arendal, mener at forslaget er dårlig. Hun oppfordrer elevene til å bruke tiden sin på faglig arbeid istedenfor å blande seg opp i administrative spørsmål i skolen.

– Det er galt å gi elever så mye makt gjennom en prøvetime. En slik ordning vil bare øke ressursbruken og byråkratiseringen i skolen. Dessuten sier elevene at de vet hva en god lærer er, men vet elevene hva de egentlig trenger, spør Nyhlehn retorisk.

SE INNSLAGET: Elevorganisasjonen vil at elever selv skal få lov til å teste lærere før de får tilbud om jobb. Denne ordningn er allerede forsøkt på noen skoler i landet.

SE INNSLAGET: Elevorganisasjonen vil at elever selv skal få lov til å teste lærere før de får tilbud om jobb. Denne ordningen er allerede forsøkt på noen skoler. Sandvika videregående skole er en av skolene der søkere til lærerjobbene holder en prøvetime for elevene.

– Skoleledere har god nok kompetanse

Nyhlehn har jobbet som lærer i 18 år, og forteller at hun er opptatt av å tilpasse undervisningen og prøvene etter elevenes ønsker og behov. Hun mener at én prøvetime med et kunstig pensumløp i et ukjent terreng ikke er tilstrekkelig for å vurdere hvorvidt kandidaten er egnet for stillingen.

Skoleledere og tillitsvalgte har derimot tilstrekkelig kompetanse til å vurdere om læreren er god eller ikke gjennom intervju- og ansettelsesprosesser, og de er ansvarlige personer som skal forholde seg til nye lærere i mange år, sier hun.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen stiller seg positiv til at ordningen innføres på enkelte skoler, men sier det neppe blir en nasjonal ordning.

Laster innhold, vennligst vent..

Læreryrket under press

Utdanningsforbundet – lærernes fagforening – stiller seg kritiske til forslaget. Nestleder Terje Skyvulstad understreker at det er arbeidsgiverens hovedansvar å ansette lærere og mener at elever ikke kan pålegges et slikt ansvar.

Nyhlehn synes forslaget til Elevorganisasjonen setter læreryrket under ytterligere press – selv om intensjonene til elevmassen er gode.

– Det er slitsomt for lærere å forholde seg til stadig mistenkeliggjøring og bli satt under press fra alle kanter. Vi må forsvare vår profesjonalitet hele tiden, legger hun til.

Leder i Elevorganisasjonen

ØKT LÆRING OG TRIVSEL: Benjamin Myrstad i Elevorganisasjonen understreker at forholdet mellom lærer og elev er viktig, og mener at ordningen vil bidra til å øke elevenes læring og trivsel på skolen.

Foto: Emrah Senel / NRK

AKTUELT NÅ