– Elevene bør heller bruke tiden sin på faglig arbeid, sier hun til NRK.
NRK fortalte torsdag morgen at Elevorganisasjonen foreslår å la elever være med på ansettelsesprosessen av nye lærere. De vil blant annet at søkere skal komme på «audition» eller ha prøvetime for elever før de kan bli ansatt.
På sosiale medier har flere tusen uttalt seg om forslaget. En av disse er mangeårig lærer Veronica Nyhlehn (45), som har delt og kommentert forslaget – med sine yrkesfeller i Facebook-gruppa «Arbeidstidsforhandlingene».
Nyhlehn, som er matte- og naturfagslærer på Sam Eyde videregående skole i Arendal, mener at forslaget er dårlig. Hun oppfordrer elevene til å bruke tiden sin på faglig arbeid istedenfor å blande seg opp i administrative spørsmål i skolen.
– Det er galt å gi elever så mye makt gjennom en prøvetime. En slik ordning vil bare øke ressursbruken og byråkratiseringen i skolen. Dessuten sier elevene at de vet hva en god lærer er, men vet elevene hva de egentlig trenger, spør Nyhlehn retorisk.
- Les også:
– Skoleledere har god nok kompetanse
Nyhlehn har jobbet som lærer i 18 år, og forteller at hun er opptatt av å tilpasse undervisningen og prøvene etter elevenes ønsker og behov. Hun mener at én prøvetime med et kunstig pensumløp i et ukjent terreng ikke er tilstrekkelig for å vurdere hvorvidt kandidaten er egnet for stillingen.
– Skoleledere og tillitsvalgte har derimot tilstrekkelig kompetanse til å vurdere om læreren er god eller ikke gjennom intervju- og ansettelsesprosesser, og de er ansvarlige personer som skal forholde seg til nye lærere i mange år, sier hun.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen stiller seg positiv til at ordningen innføres på enkelte skoler, men sier det neppe blir en nasjonal ordning.
Læreryrket under press
Utdanningsforbundet – lærernes fagforening – stiller seg kritiske til forslaget. Nestleder Terje Skyvulstad understreker at det er arbeidsgiverens hovedansvar å ansette lærere og mener at elever ikke kan pålegges et slikt ansvar.
Nyhlehn synes forslaget til Elevorganisasjonen setter læreryrket under ytterligere press – selv om intensjonene til elevmassen er gode.
– Det er slitsomt for lærere å forholde seg til stadig mistenkeliggjøring og bli satt under press fra alle kanter. Vi må forsvare vår profesjonalitet hele tiden, legger hun til.
- Les også: