Hopp til innhold

– Budsjettkameratene skryter av gamle klimatall

STORTINGET (NRK): Flere opposisjonspolitikere reagerer på at det er store forskjeller mellom regjeringens og forskernes vurdering av hvor godt statsbudsjettet er for klimaet.

Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen (bak) i stortinget under finansdebatten, mandag morgen.

Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) under finansdebatten i Stortinget.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Før valget lurte Venstre folk i Norge med å si at vi skal sette klimafornekterne i Frp i regjering, og da skal utslippene gå ned. De har gått opp, sier Heikki Eidsvoll Holmås (SV).

Han ber Venstre-nestleder Terje Breivik love at norske klimautslipp vil gå ned med budsjettet som nå vedtas.

– Jeg kan ikke med hånden på hjertet gå god for noe jeg ikke har faglig ekspertise på. Men tallene vi har fått fra de som har faglig ekspertise, sier at tallene for utslipp vil gå ned, svarer Breivik.

Forsker halverer anslaget

Cicero-forsker Borgar Aamaas sa søndag at de økte drivstoffavgiftene i den omstridte bilpakken bare vil føre til en reduksjon på 50.000 tonn CO2 i 2017 – ikke 200.000 tonn, slik det står i budsjettet.

Også klimaeffekten av elbilfordelene blir kraftig nedjustert, fra regjeringens anslag på 65.000 tonn til 10.000 tonn. I sum mener forskeren at regjeringens anslag i klimautslipp burde kuttes i to.

Snorre Valen (SV) sier det blant annet skyldes at regjeringen har regnet med effekten fra eksisterende elbilfordeler, ikke bare endringene i budsjettet.

– Det eneste som mangler nå, er at Venstre tar æren for at en grønn kandidat vant valget i Østerrike i går. For dette er kutt som ville ha funnet sted uansett, sier Valen.

Finansdebatt i Stortinget, hvor budsjettet blit vedtatt

Følg finansdebatten direkte her.

– Et tankekors

Statsminister Erna Solberg (H) sier til NRK at tallene ikke er regjeringens egne, men baserer seg på Miljødirektoratets vurderinger.

– Jeg tror dette blir diskutert fordi forskerne mener ulike ting avhengig av hvor de står, blant annet om hvor stor effekt avgiftsøkninger gir. Der for er det viktig at retningen er riktig, og at det er mange av de riktige tiltakene, sier Solberg.

Hun mener regjeringens opprinnelige forslag til statsbudsjett var grønt, og sier at diskusjonene med Venstre og KrF om avgifter har vært krevende.

– Alle diskusjonene om innføring av økte drivstoffavgifter, har vært basert på at det skal ha en effekt på utslippene. Hvis Cicero sier de ikke har den effekten på utslippene, er det et tankekors for alle som sier de ønsker økte bensin- og dieselavgifter, mener statsminsiteren.

– Bør kunne beregne klimaeffekt

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre mener det er problematisk at regjeringen ikke har egne metoder for å beregne klimaeffekten av statsbudsjettet.

– Når Oslo kommune kan gjøre det, bør regjeringen kunne gjøre det, sier han til NRK.

– Hans Olav Syversen (KrF) fryktet at Stortinget risikerte å famle i blinde på grunn av manglende klimatall. Er det dette som skjer nå?

– Jeg syns det er en ganske god beskrivelse av en hovedaktør som har famlet i blinde. Og det har blant annet ført til at for å få dette til å gå opp, så har de måttet kutte i sykehusene våre, sier Støre.

AKTUELT NÅ