Hopp til innhold

– Alle byer bør ha sitt Bjørvika

– Bygg høyt og tett ved stasjonene, da blir det mindre bilbruk. Bjørvika er et forbilledlig eksempel, sier NSB-sjefen.

barcode bjørvika

Barcode i Bjørvika er forbilledlig eksempel på byutvikling, mener NSB-sjefen.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

– Det er selvfølgelig ikke et befolkningsgrunnlag som gjør at alle byer kan bygges som Bjørvika. Men samtidig er veksten i norske byer forventet å bli veldig stor framover. Da er det riktig å fortette, og bygge flere lokale «bjørvikaer», sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

Utbygginga i Bjørvika, med den karakteristiske rekka av høyblokker, har hittil gitt rom for om lag 12 500 arbeidsplasser. Operaen er på plass, etter hvert kommer flere boliger, Munch-museet og Deichmanske hovedbibliotek.

Her er det svært få parkeringsplasser, men kort vei til tog, T-bane, buss og trikk.

– Må bygge tett

Geir Isaksen

Geir Isaksen er konsernsjef i NSB.

Foto: Holm Morten / Scanpix

– Vi må bygge tett rundt stasjoner og kollektive knutepunkter i alle byer hvor man skal ha et levende kollektivtrafikk, slik at det ikke blir for mye bilkjøring inn til sentrum. Da slipper vi å ha så mange parkeringsplasser, vi utnytter arealene bedre og det er mulig å komme til og fra uten å bruke bil, sier Isaksen til NRK.

En beregning fra Transportøkonomisk institutt viser at Bjørvika-utbyggingen sparer byen for om lag sju tusen bilturer inn til Oslo hver dag. Det skyldes at arbeidsplasser som før lå spredt rundt i Oslo, nå er samlet like ved Oslo Sentralstasjon.

Mens en del synes at Barcode-rekka av høyblokker er fin, blir den samtidig beskyldt for å stenge andre deler av byen ute fra sjøen. I nabokommunen Bærum, vest for Oslo, misliker mange tanken på å bygge tett og høyt, slik NSB-sjefen foreslår.

– Bygg heller småbyer

Venstre-politiker Ole Andreas Lilloe-Olsen.

Ole Andreas Lilloe-Olsen er gruppeleder for Venstre i Bærum kommunestyre. Han liker ikke tanken om høyhus ved stasjonen i Sandvika.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Jeg synes ikke Bjørvika er et område å trakte etter. Når vi skal bygge byer andre steder bør vi heller bygge småbyer, sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, gruppeleder for Venstre i Bærum kommunestyre.

– Det er viktig at vi har stabile bomiljøer, og et bomiljø som det i Bjørvika, der det er veldig høyt og langt til grøntområder, vil få stor gjennomtrekk. Det er ikke en utvikling vi ønsker i Bærum, sier han.

– Men hva med å bygge skikkelig høyt og tett like ved stasjonen i Sandvika?

– Vi bygger jo inntil fjellvegger ikke så langt unna, og da kan man bygge terrasseblokker og høyblokker. Men hvis du med inntil stasjonen mener i gamle Sandvika, så er det et område vi ønsker å bevare profilen til og der rådhuset fortsatt skal være det rådende signalbygget. Noen veldig mye høyere bygg i gamle Sandvika enn dem vi har nå og som vi ser i form av det nye kunnskapssenteret, kan vi ikke få, sier Lilloe-Olsen.

– Vi må innse at vi er i Norge, vi har lav sol store deler av året og spesielle vind- og klimaforhold, legger han til.

– Ikke alt må se ut som Barcode

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener fortetting av både boliger og arbeidsplasser ved kollektivknutepunktene er en forutsetning for at satsingen på jernbane skal lykkes.

– Når vi investerer 100 milliarder kroner på Intercity-satsingen på Østlandet, må man forvente at det legges arbeidsplasser ved knutepunktene, sier han til NRK.

Å bygge park rundt busstasjonen, trekker han fram som eksempel på en dårlig løsning. Da blir avstanden for stor, og folk velger heller bilen.

– Ikke alle områder må se ut som Barcode i Oslo, det må tilpasses de lokale omgivelsene. Men med den befolkningsveksten vi har, kan ikke alle bo i eneboliger med stakittgjerde og ha det koselig, sier Solvik-Olsen.

Løsningen er ifølge ham godt utbygd jernbanenett, kort reisetid til stasjonen for pendlere og arbeidsplasser nær knutepunktene i byene.

Tjener godt på utbygging

Gjennom sitt eget eiendomsselskap, Rom eiendom, tjener NSB mye penger på utbyggingen av gamle jernbanetomter i Bjørvika.

Togselskapet har eiendommer langs sporet også andre steder der det kan bli aktuelt å bygge boliger eller næringsbygg.

– NSB er et heleid statlig selskap, og jeg tror det er bra for alle at vi har en god økonomi. Hovedpoenget mitt er at det skal bli bedre og lettere å bruke kollektive reisemidler og utføre sine daglige gjøremål uten at for mye tid går til spille. Da må man bygge sånne byer. At staten har eiendommer som kan brukes til dette er jo flott. For da kan staten også høste noen av gevinstene rent økonomisk av intercity-satsingen og alle milliardene som legges ned i nye jernbaner, sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen.


AKTUELT NÅ