– Luksustjenester er noe av det vi ikler oss for å vise hvem vi er. Når vi bruker dem, er det som om vi kjøper en veldig dyr veske. Når det er handlinger, som å vaske gulvet, som vi kan gjøre selv, men setter bort, er det en stor grad av snobberi i det, mener Øye.
– Det sier noe om hvilken økonomisk bærekraft vi har. Det vi ikke vil gjøre og i stedet setter bort, har et stort statuselement i seg.
– Tømmer hverdagslivet
Nordmenns kjøp av personlige tjenester har økt betraktelig på kort tid, viser en kartlegging NRK har gjort.
Oppgaver som vi tidligere utførte selv, betaler vi nå profesjonelle for å gjøre:
- Omsetningen til noen av de største leverandørene av matkasser som leveres på døra, har økt med 660 prosent de tre siste årene.
- Før kjøpte fire prosent av oss vaskehjelp, nå er andelen 15 prosent, ifølge en spørreundersøkelse.
- Omsetningen til noen av de største firmaene innen interiørarkitektur har økt med 22 prosent på tre år.
- Hos noen av de største på catering til privatkunder, har omsetningen økt med 40 prosent de siste fire årene.
– Det er noe trist med det, det er en tømming av hverdagslivet, sier Øye.
Mener nordmenn må si stopp
Hun mener utviklingen tyder på at «fortellingen om livet er blitt viktigere enn hverdagen selv» for mange.
– Jeg tror det å vise frem det perfekte livet er en av de sterkeste driverne til at alle disse byråene eksisterer. Det spilles på at vi ikke klarer å være helt perfekte, så da kan de stille med hovmesteren eller en som hjelper deg med å kjøpe de riktige klærne. Men er det så farlig å være 75 prosent god, spør hun.
Nå mener hun nordmenn må si stopp.
– Jeg mener man må ta tilbake noe av det som hører til i hjemmet, som for eksempel å vaske gulv eller å arrangere bursdag. Det gir en glede å mestre det selv. Så får du heller droppe noen av de aktivitetene du gjør ute, du får droppe en yogatime eller enda en tur på kafé med venninner.