Hopp til innhold

– Å dele lite på nett kan skape skjev profil

Vi kan bli fremstilt feil i profilene som dannes av oss på nett, mener personvernadvokat. Vi bør være bevisste på hvordan vi fremstår, sier eksperter.

Sosiale medier

– Det er nesten sånn at de som er mest på nett kanskje får den mest perfekte profilen, mens de som bare forteller litt om seg selv, gir en skjev profil som kan slå ut feil, mener advokat Jon Wessel-Aas

Foto: Ole Martin Ringlund / NRK

– Det dannes profiler av oss på nett, og de profilene er ikke alltid perfekte, for det er ikke alt av livet vårt vi gjør på nett. Systemer, mennesker og arbeidsgivere, for den sakens skyld, kan da ta feil om hvem du er basert på slike profiler, sier advokat Jon Wessel-Aas.

Han jobber med personvern og ytringfrihet, og var gjest i Nyhetsmorgen for å snakke om en ny rapport fra Datatilsynet og Teknologirådet. Den viser at åtte av ti nordmenn syns det er ubehagelig at personopplysningene våre samles inn på nett, og blant annet brukes til å skreddersy reklame. Der pekte han på mulige konsekvenser av å dele lite på nett:

– Det er nesten sånn at de som er mest på nett kanskje får den mest perfekte profilen, mens de som bare forteller litt om seg selv, gir en skjev profil som kan slå ut feil.

– Skillelinjer forsvinner

Høyskolelektor og ekspert på sosiale medier ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude

Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI

Foto: Torbjørn Brovold / BI

– Problemet når man søker jobb er ikke at man blir googlet, men at folk ikke finner noe om deg som sier noe om hvem du er. Det er viktig å være bevisst på hvordan man bygger sin egen digitale merkervare, sier Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI.

I jobbsammenheng er det et større problem hvis ingen relevant informasjon dukker opp i et Google-søk, enn hvis et bilde fra ungdomstiden gjør det, mener hun:

– Folk ønsker jo å ansette hele mennesker.

Skillelinjene mellom hvordan vi ytrer oss på og av nett forsvinner, og det er vår oppgave å gi et riktig bilde av oss selv, mener kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen.

– Utgir du deg for å være ekspert på et område, kan det hende folk blir skeptiske hvis du ikke er synlig på nett, sier han.

– Kan påvirke selv

Ida Aalen

Ida Aalen, rådgiver i NetLife Research

Foto: privat

– Du kan prøve å påvirke hvordan du fremstår når noen googler deg, ved å legge ut ting selv. Det er kjempevanskelig å bli kvitt ting som allerede er ute på nett, men du kan prøve å gjør det litt mindre synlig, sier Ida Aalen, rådgiver i Netlife Research og forfatter av to bøker om sosiale medier.

– Hvis du har din egen nettside eller egen blogg er det klart at det kommer høyere opp på Google enn den flaue tingen du gjorde for ti år siden, legger hun til.

AKTUELT NÅ