Hopp til innhold

– SAS vurderer å flagge ut fly til Irland

Flyselskapet SAS er kommet langt med planene om å flagge ut fly til Irland, slik konkurrenten Norwegian har gjort. Det erfarer den danske avisen Berlingske tidende.

SAS-fly

SAS har kommet langt med planene om å byte en flere tiår lang tradisjon ved å ha sine fly registrert i Skandinavia, skriver danske Berlingske tidende.

Foto: Harald Albrigtsen / NRK

Om flyselskapet oppretter nye baser i utlandet, vil det kunne gjøre det mulig å ansette personale i henhold til andre avtalevilkår, skriver Berlingske Business (bak betalingsmur)

Avisen har informasjonen fra ikke-navngitte kilder.

– Ekstremt mye konkurranse

SAS vil ikke kommentere påstandene, men pressesjef Mariam Skovfoged sier:

– Dette er en bransje med ekstremt mye konkurranse. Hvis vi skal være levedyktig som bedrift, som kan tilby et godt produkt til våre kunder, er vi nødt til å vurdere om det er andre måter å drive på. Det kan innebære å drive baser og registrere fly i utlandet.

I forbindelse med årsregnskapet i desember, meldte SAS at det vurderes å opprette baser andre steder enn i Skandinavia for å spare kostnader, knyttet til blant annet bakkeoperasjoner, teknisk vedlikehold samt flyvninger.

Til danske Ritzau Finans sier pressesjefen at ingenting er avgjort.

– Det er ikke tatt noen beslutning ennå, sier hun.

Avgjørelsen om en eventuell utflagging skal tas på et styremøte 31. januar.

Parat: – Vil kjempe for arbeidstakernes rettigheter.

Konkurrenten Norwegian har i flere år operert med fly som er registrert i Irland. Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere sagt til NRK at selskapet er sjanseløse i konkurransen med asiatiske flyselskaper dersom selskapet skal ha et skandinavisk kostnadsnivå.

Fagforeningen Parat har vært kritisk til praksisen. Men nestleder Vegard Einan sier til NRK at han primært er opptatt av å ivareta sine medlemmers interesse.

Vegard Einan

Parat-nestleder Vegard Einan sier at det er for tidlig å si hva en beslutning om utflagging av fly vil bety.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– Og det er ikke nødvendigvis avhengig av hvor flyene er registert, eller selskapet hører til. Det klarte vi å kjempe gjennom i Ryanair-saken. Umiddelbart er jeg ikke bekymret, sier Einan.

Han sier at Parat så langt ikke kjenner til detaljene eller den strategiske begrunnelsen for å eventuelt flagge ut.

– Men Parat vil kjempe mot et hvert selskap som prøver å omgå eller undergrave arbeidstakernes rettigheter uten at det skjer gjennom reelle forhandlinger, sier Einan.

Irske myndigheter utstedte i 2014 lisens og driftstillatelse til Norwegians heleide datterselskap, Norwegian Air International Limited (NAI)

Den irske avisen The Independent skrev i 2014 at Norwegian hadde investert over 330 millioner euro, tilsvarende 2,8 milliarder norske kroner, i Irland i forbindelse med langdistansesatsingen fra Irland.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger