Hopp til innhold

– Tror ikke folk vet i hvor stor grad de blir overvåket

Åtte av ti nordmenn synes det er ubehagelig at personopplysningene våre samles inn på nett og brukes til reklame, viser en ny rapport. Likevel bruker nesten alle daglig nettsider som gjør nettopp det.

Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet, står foran en bokhylle

OVERVÅKES: – Små, usynlige dataprogrammer følger med på hvilke nettsider vi er på, og hva vi ser på der. Informasjonen kan følge oss lenge, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.

Foto: Milena Knezevic / NRK

Ifølge en ny undersøkelse fra Teknologirådet og Datatilsynet svarer hele 79 prosent at det er ubehagelig at Facebook, Google, nettaviser og andre sider mange bruker daglig, samler inn personopplysningene våre for å bruke dem til kommersielle formål.

Opplysningene brukes blant annet til å skreddersy reklame.

Til tross for ubehaget, og til tross for at bare en firedel sier de ønsker individuelt tilpasset reklame, stopper det oss ikke fra å bruke disse nettsidene.

– Det er enkelt, og det er gratis, og jeg tror ikke folk vet i hvor stor grad dette foregår, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.

Dårlig oversikt

Undersøkelsen viser at 70 prosent mener de har dårlig oversikt over hvordan nettaktørene bruker personopplysninger for å gi tilpasset reklame, og hvilke personopplysninger som i det hele tatt blir samlet inn.

En måte vi blir overvåket på nett på, er gjennom informasjonskapsler. Du kjenner dem kanskje bedre som «cookies» på nettsider.

– Det er små, usynlige dataprogrammer som følger med på hvilke nettsider vi er på, hvor lenge vi er der, og hva vi ser på på den nettsiden. Og det kan følge oss lenge etter at vi har vært på et bestemt sted, sier Tennøe.

På spørsmål om hvorfor folk likevel bruker nettsider som samler inn og analyserer personopplysninger, selv om de synes det er ubehagelig, svarer de fleste at de synes det er vanskelig å finne alternativer som ikke utnytter personopplysningene.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet

NYE REGLER: I de nye personvernreglene som kommer om to år, må selskaper være mer åpne om hva de lagrer, og hva de bruker informasjonen til, opplyser Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Mange sier også at de ikke har tenkt noe særlig over det, og at de ikke har vært klar over hvordan opplysningene er blitt brukt.

Nye personvernregler

Selv om det er vanskelig å leve sporløst på nett, finnes det programmer som kan blokkere «cookies» og avsløre hvilke programmer som følger med på oss.

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet påpeker at nye personvernregler trer i kraft i Norge om to år.

– Der er det regler som gjør at folk kan si nei til å bli profilert. Det er også en forpliktelse hos selskapene om å være mer åpne om hva de gjør med datene, hva de lagrer, og hva de har tenkt å bruke det til i fremtiden, sier Thon.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger