Hopp til innhold

4 av 10 trafikkdøde brukte ikke bilbelte

Tross år med bilbeltekampanjer, brukte fire av ti som omkom i bilulykker i fjor, ikke sikkerhetsbelte. – Mange sluntrer unna, sier Oskar Czop (22), som elsker fartsfølelsen.

Oskar Czop bak rattet

FARTSGLAD: Oskar Czop fra Oslo anbefaler bilførere som ikke vil bruke beltet, å se på skrekkvideoer på nettet slik at de kan forstå hva en smell gjør med menneskekroppen. Selv er han påpasselig med beltet.

Foto: Lokam Ghorbani / NRK

Oscar Czop elsker å kjøre bil, spesielt når det går fort og fartsgrensa brytes. Det kicket han da får, er han ikke alene om å like, sier han.

Oskar Czop

PÅPASSELIG: Oskar Czop råder bilførere som ikke vil bruke beltet, å se på skrekkvideoer på nettet slik at de kan forstå hva en smell gjør med menneskekroppen.

Foto: Privat

– Adrenalinet! Det lille kicket du får når du passerer et par hundre omdreininger. Alt ved det gjør godt, smiler 22-åringen fornøyd og klapper på panseret i sin BMW med nesten 300 hestekrefter.

Czop understreker at han alltid bruker bilbelte, men at mange andre i motorsportmiljøet han tilhører, sluntrer unna.

37 prosent droppet bilbeltet

Tall fra Statens vegvesen viser at 37 prosent av dem som omkom i bilulykker i fjor, ikke brukte bilbelte.

Tallene har holdt seg ganske stabile. I gjennomsnitt kjørte 41 prosent av trafikkdrepte i perioden 2005 til 2015 uten belte.

En studie fra Politihøyskolen viser at de som dør i ulykker og har droppet bilbeltet, ofte har utvist risikoadferd. De kjører ofte alene, på nattetid, i høy fart og i rus.

Lar seg ikke skremme

Selv om bilbeltebrukerne er i flertall (95 prosent), er gruppen som stadig ikke vil bruke bilbelte, spesielt vanskelig å nå.

De lar seg ikke skremme av statistikken eller påvirke av bilbeltekampanjer, ifølge Guro Ranes, ansvarlig for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Ts-generera Guro Ranes

NÅR IKKE FRAM: Guro Ranes er ansvarlig for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Foto: Knut Opeide

– En skremmende høy andel omkomne brukte ikke belte. Beltet er noe av det enkleste og billigste man kan gjøre for å unngå at det går galt.

Ranes sammenligner med det å stupe for å forstå hvilke krefter som er i sving i en kollisjon.

– Hvis man hopper fra 10-meteren, treffer du vannet med 50 km/t. Men så treffer du ikke vann, men interiøret i bilen. Når hastighetene er oppe i 70–80 km/t er risikoen for å dø stor.

– Bryr seg ikke om loven

UP-sjef Runar Karlsen

OPPFINNSOMME: UP-sjef Ragnar Karlsen sier oppsinnsomhetene r stor blant bilbeltesynderne.

Foto: KJartan Rørslett / NRK

Ifølge UP-sjef Ragnar Karlsen er bilførere med risikoadferd overrepresentert i ulykker. Han mener de ofte føler seg uovervinnelige.

– Det er en andel av trafikantene som ikke bryr seg så mye om loven. De kjører i ruspåvirket tilstand, og anser det som et beskjedent lovbrudd. De ser ikke konsekvensene ved en ulykke, sier Karlsen.

Han undrer seg også over at mange av dem som ikke bruker beltet, bruker mye energi på å forsøke å lure lovens lange arm.

– De spenner beltet på seg bak ryggen. Vi har også sett at enkelte har brukt T-skjorter med bilde av sikkerhetsbelte trykket på, sier UP-sjefen.

Anbefaler skrekk-videoer

Oskar Czop

AVSKREKKENDE: Oskar Czop anbefaler bilførere å se på videoer på nettet av hvordan det ser ut på ulykkessteder.

Foto: Emrah Senel /NRK

Oskar Czop anbefaler bilbeltesynderne å se på videoer av trafikkulykker på nettet.

– Det å skremme seg sjøl, vil funke. Man må se på forskjellige bilulykker, hva som kan skje, og hvor mye et bilbelte kan redde.

AKTUELT NÅ