Hopp til innhold

34.000 Norwegian-kunder får ikke full erstatning

Kriserammede Norwegian la torsdag fram en endelig redningsplan. Forbrukerrådet ber de 34.000 kundene som ikke får full erstatning kontakte banken.

Parkerte Norwegian-fly på Sola

Flyselskapet Norwegian har blitt hardt rammet av pandemien.

Foto: Ove Hunstok

– Fra selskapets side har vi ønsket å refundere de siste kundene fullstendig, og vi beklager at det ikke blir mulig, sier finansdirektør Geir Karlsen i en pressemelding torsdag morgen.

Norwegian er for tiden i en restruktureringsprosess. Målet er å komme til enighet med kreditorene sine for å sikre videre drift. Forhandlingene pågår både i Norge og i Irland. Flere av Norwegians selskaper er registrert der.

Norwegian holder pressekonferanse

Geir Karlsen er finansdirektør i Norwegian

Foto: Fredrik Hagen / NTB

Har søkt løsninger

Selskapet skriver at de «har søkt å finne gode løsninger for en liten andel kunder som ikke har fått refusjon fra tiden før den irske rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt». Det var 18. november 2020.

– Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene, skriver selskapet.

I Norge gjelder det nesten samtlige kunder, 99,6 prosent.

I alt er det 34.000 kunder som ikke får full refusjon.

Ifølge Norwegian har de måttet behandle disse kundene på lik linje som andre usikrede kreditorer på grunn av lovverket.

Forbrukerrådet: – Kontakt banken

Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier Norwegian har somlet med refusjoner til kundene sine i lang tid. Det er i strid med EUs flypassasjerforordning.

Men fordi selskapet nå er i en økonomisk rekonstruksjon, bryter de ikke regelverket når de ikke betaler hele beløpet til de 34.000 kundene.

– Det er neppe gjort noe ulovlig i selve rekonstruksjonen. Hadde selskapet gått konkurs ville ikke forbrukerne fått noen ting, sier Iversen.

Han anbefaler at disse kundene kontakter banken sin. Dersom reisen er betalt med kredittkort, er banken lovpålagt å dekke det utestående beløpet.

– Dette er en rettighet som følge av finansavtaleloven og de fleste kortavtalene, sier Iversen.

Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet

Seniorrådgiver i Forbrukerrådet sier at kundene kan kontakte banken sin for å få refusjon dersom de har brukt kredittkort.

Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Børsfall

Etter at nyheten om redningsplan kom torsdag, har Norwegian hatt et fall på Oslo Børs.

Aksjen gikk noe opp de første minuttene, men etter en drøy halvtime har aksjen falt med noe over 0,6 prosent. Aksjekursen har imidlertid vært svært ustabil.

Medhold i irsk domstol

Fredag i forrige uke fikk Norwegian medhold i High Court i Irland om å fortsette med redningsplanen for å unngå konkurs.

Selskapet har kommet til enighet med de fleste kreditorene, fire leasingselskaper ville ikke uten videre godta skissen som var blitt lagt fram.

Norwegian står under konkursbeskyttelse i Irland og er i en prosess hvor det vil redusere flyparken fra om lag 140 fly og til 50.

For å nå dette målet må flere avtaler om å leie fly gjennom Norwegians irske datterselskaper bli annullert.

Oslo lufthavn Gardermoen

34.000 Norwegian-kunder får ikke full refusjon, opplyser selskapet i en pressemelding.

Foto: Vidar Ruud / NTB

Vil hente inn ny kapital

Dersom den nye redningsplanen blir godkjent, vil Norwegian kunne videreføre rekonstruksjonen. Da kan de iverksette en kapitalinnhenting med oppstart i april. De håper å kunne om ferdigstille den i mai.

AKTUELT NÅ