Avlyste barnetog, tomme gater og korona-tiltak samlet folket rundt TV på nasjonaldagen.
NRKs 17-mai sending «Gratulerer med dagen!» ble sett av gjennomsnittlig 424.000 seere mellom kl. 07.50-17.00 og hadde en markedsandel på 66 prosent, viser ferske tall fra NRKs analyseavdeling.
– Seertallene viser at det var en litt annerledes 17. mai feiring i år. Flere så på TV, totalt 2,6 millioner seere var innom NRK1 i løpet av 17. mai, mot 2 millioner i fjor, sier Maren Eline Fossan, medieanalytiker i NRK.
- Få med deg høydepunktene fra sendingen her
Så i gjennomsnitt tre timer på NRK1
Klokken 13.00 da nasjonalsangen ble sunget fulgte 770.000 seere med på sendingen.
– Seerne så i snitt nesten tre timer på NRK1, som er en økning på 42 minutter fra i fjor. Til sammen var 1,9 millioner seere innom i løpet av sendingen, sier Fossan.
Til sammenligning hadde TV 2s sending «God 17. mai Norge» i snitt 131.000 seere fra klokken 7 til 17.30 på TV 2 og Nyhetskanalen, ifølge Kampanje. Det ga en andel på 21,4 prosent.
I fjor varte «Gratulerer med dagen!» sendingen til klokken 14.00 og hadde i snitt 305.000 seere, 68 prosent markedsandel og 1,2 millioner i dekning.
Kongefamilien på biltur i Oslo
I over hundre år har kongehuset vinket til barnetoget på 17. mai. Det var lenge usikkert hvordan kongefamilien skulle markere nasjonaldagen og overraskelsen var derfor stor for mange da den kongelige kortesjen passerte rundt i Oslos gater.
Kongen og dronningen satt i den åpne, ikoniske A1 Buick Roadmasteren fra 1939. Mens Kronprinsparet satt i A5, den såkalte bryllupsbilen, en 1966-modell Lincoln Continental.
På kvelden ble «Alle mot 1» der statsminister Erna Solberg var deltageren som skulle konkurrere mot folket, sett av 862.000 seere, og hadde en markedsandel på 71 prosent.
Konserten med Sissel og KORK hadde 494.000 seere og 44 prosent markedsandel.