Hopp til innhold

2 731 drept i trafikken i Norge etter vedtak om «nullvisjon»

Elleve år etter at visjonen om null hardt skadde og drepte i trafikken ble vedtatt, har mer enn 2.700 blitt drept på norske veier. Nå er lederen for transportkomiteen på Stortinget lei.

Linda Hofstad Helleland (H), leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, sier Stortinget må få større ansvar for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge for å nå nullvisjonen fra 2002.

Linda Hofstad Helleland vil ha trafikksikkerhetsarbeidet inn på Stortinget.

– Nasjonal transportplan (NTP) er på flere hundre sider. Bare ti av disse handler om trafikksikkerhet. Det blir feil, sier lederen i transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), til NRK.

For til tross for visjonen om at antall hardt skadde og døde i trafikken skal ned i null, viser statistikken noe helt annet.

I de elleve årene som har gått siden nullvisjonen ble vedtatt har 2.731 personer blitt drept på norske veier.

Antall døde i trafikken i Norge fra 2002 til jan 2014

År

Antall døde

Sum

2731

2002

310

2003

280

2004

257

2005

224

2006

242

2007

233

2008

255

2009

212

2010

208

2011

168

2012

145

2013

187

Jan 2014

10

Ekspander/minimer faktaboks

Kilde: Statistisk Sentralbyrå og Statens Vegvesen

Til sammenligning bor det færre innbyggere enn dette i hver av Norges 126 minste kommuner.

Tragisk start på 2014

Økningen av antall trafikkdrepte i 2013 ble avløst av en tragisk begynnelse på 2014. I januar ble det registrert ti drepte på norske veier. Flere av disse var barn.

Dødsulykkene i januar omfatter blant annet:

Helleland: – Nå må Stortinget med

Helleland mener trafikksikkerhet må forankres bedre på Stortinget for å gjøre arbeidet mer forpliktende. Blant annet gjennom å endre måten man behandler både NTP og Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet. Sistnevnte skal legges frem av departementet i mars.

– Det gjøres mye viktig og godt arbeid i trafikksikkerhetsarbeidet rundt om i landet, men hvis ikke nasjonalforsamlingen også forplikter seg til det, så tror jeg ikke det blir like stor styrke på arbeidet som trengs for å nå ambisjonene i nullvisjonen, sier Helleland.

Hun vil ha slutt på at tiltaksplanen for trafikksikkerhet utelukkende behandles i departementet.

– Den bør behandles og forankres på Stortinget. Vi bør også lage en egen stortingsmelding om trafikksikkerhet, sier Helleland, før hun fortsetter:

– Det gjøres mye viktig og godt arbeid i trafikksikkerhetsarbeidet rundt om i landet, men hvis ikke nasjonalforsamlingen også forplikter seg til det, så tror jeg ikke det blir like stor styrke på arbeidet som trengs for å nå ambisjonene i nullvisjonen.

Frp-Hoksrud: – Tallene går nedover

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) mener det har vært en viss bedring i situasjonen, men:

– Det er forferdelig at så mange har mistet livet i løpet av så kort tid. Samtidig har utviklingen gått nedover med unntak av fjoråret, sier Hoksrud.

Bård Hoksrud om trafikksikkerhet, Nasjonal Transportplan, Handlingsplan for trafikksikkerhet og Stortingets rolle i trafikksikkerhetsarbeidet.

Han sier departementet nå ser på hvorfor man fikk denne økningen i 2013. Samtidig berømmer han Hellelands initiativ for å ta trafikksikkerhetsarbeidet inn i nasjonalforsamlingen.

Han er imidlertid ikke enig i at det også bør omfatte tiltaksplanen for trafikksikkerhet.

– Vi tror det er veldig bra at Stortinget er dette bevisst og at de diskuterer dette også der. Samtidig er det viktig å ha med seg at én av pilarene i NTP er nettopp trafikksikkerhet, selv om det kanskje ikke dreier seg om så mange sider. Samtidig blir det utarbeidet en handlingsplan for trafikksikkerhet i departementet hvert fjerde år, sier Hoksrud.

Denne handlingsplanen er et samarbeid mellom Samferdselsdepartementet, politiet, Trygg Trafikk, Justisdepartementet, Helsedepartementet og Statens Vegvesen.

– Ikke beholde for oss selv

– Denne behandles og legges frem av departementet, mens Helleland mener den bør behandles i Stortinget. Hva tenker du om det?

Jeg er usikker på om det er riktig å behandle den planen, som er behandlet så bredt, i Stortinget. Det er ganske unikt i Norge at så mange er med å utarbeide denne type tiltaksplaner. Og vi ser altså at ulykkene har gått ned siden 2004 utenom 2013. Derfor tror vi det kan være fornuftig at den planen fortsatt holdes i departementet, så får vi se hvordan vi skal holde en dialog med Stortinget om trafikksikkerhet.

Hvorfor vil Samferdselsdepartementet holde handlingsplanen for seg selv og ikke behandle den på Stortinget?

– Det er ikke slik at vi nødvendigvis vil holde den for oss selv, men vi tror at det unike samarbeidet med aktørene som er med å lage planen er positivt. Da kan det blir rart hvis Stortinget skal gå inn og overprøve det, sier Hoksrud.

AKTUELT NÅ