Brannen, som brøt ut natt til 7. april 1990, er en av de største ulykkene i nordisk historie. 158 mennesker døde om bord, de fleste av kullosforgiftning og blåsyregass. Ytterligere en person døde av røykskader to uker senere.
Bildegalleri: Brannkatastrofen i bilder
Kaos om bord
Det Bahamas-registrerte tidligere casinoskipet var tre timer forsinket da det seilte fra kai i Oslo onsdag kveld 6. april 1990. Skipet var blitt satt i rute mellom Oslo og Fredrikshavn bare seks dager tidligere, og var fylt med passasjerer som skulle på påskeferie til Danmark.
Brannen utviklet seg med voldsom fart, og gjorde store skader om bord. (Arkivfoto: Per Løchen/Scanpix)
Passasjerene som kom om bord ble møtt av et kaos med uferdige kahytter, løse ledninger som slang, lysarmaturer som ikke virket, fellesområder som var avstengt og toaletter som ikke fungerte. Da skipet forlot havna i Oslo, var det ennå ikke holdt brannøvelser for det nye mannskapet.
Natt til lørdag 7. april ble det påtent flere branner om
bord i passasjerferja, som hadde 482 passasjerer om bord. En av brannene utviklet seg svært raskt, og klokka 02.24 sendte skipet ut nødmelding. Meldingen ble oppfanget av Tjøme radio, og det ble varslet katastrofealarm. En time senere måtte kapteinen gå fra skipet, men det viste seg at flere passasjerer fortsatt var igjen på båten.
Skipet ble fraktet til kai i Lysekil, og først 16. april var brannen på skipet slukket. Mange av de 159 omkomne var barn på vei til påskeferie, og både nordmenn, svensker og dansker var blant dødsofrene.
Minnes ulykken
Støttegruppen for etterlatte og overlevende etter ulykken samler seg klokka 20 i kveld til en minnemarkering ved Palékaia i Oslo. Gruppen vil tenne lys og legge ned blomster for å minne de mange ofrene.
Støttegruppen: Skriv om kveldens minnemarkering (PDF-dokument)
Støttegruppen vil også presentere stedet hvor minnesmerket over ofrene i katastrofebrannen vil bli plassert, nedenfor Akershus festning, opplyser gruppen på sine nettsider.
- Har knapt følelser igjen
Hasse Magnusson mistet to sønner og en svigerdatter i brannen. (Arkivfoto)
Askim-mannen Hasse Magnusson, som nå er styremedlem i støttegruppen, mistet to sønner og en svigerdatter i brannen. Han sier han knapt har følelser igjen, 15 slitsomme år etter katastrofen.
- Til å begynne med trodde jeg ikke at det skulle være så ille at 159 mennesker skulle dø. Jeg fikk på telefon høre at det var snakk om fire personer. Når man fikk realitetene på bordet, ble man lagt i bakken, sier Magnusson til NRK.
- Jeg har knapt følelser igjen. Det er beklagelig at man ikke kan få bedre måter å finne frem hvem som har anlagt brannen. Det er det som står igjen. Det håper jeg vi til syvende og sist kan få frem, sier han.
Magnusson krever at en ny og nøytral kommisjon skal granske brannen, og sier de etterlatte ikke får fred før alle omstendigheter rundt brannen er kartlagt.
- Hvis vi ikke får en ny etterforskning, så går de fri de vi mener er årsaken til brannen. Da har tiden gått ut, sier han. Gruppen har nå klaget den danske riksadvokatens nei til ny etterforskning inn for det danske justisdepartementet.
Skipet ble fraktet til kai i Lysekil mens slukkingsarbeidet pågikk. (Arkivfoto: Tor Arne Dalsnes/Scanpix)
Mystisk brann
"Scandinavian Star" hadde like før brannen fungert som gambler-skip i USA, i regi av det kriserammede selskapet SeaEscape. Bare åtte dager før brannen var skipet blitt solgt for 10,3 millioner dollar, og forsikret for 24 millioner dollar. Ulykkesnatta var ni mannskapsmedlemmer fra SeaEscape fortsatt påmønstret i "Scandinavian Star".
Omstendighetene rundt brannen er fortsatt omstridt. En 37 år gammel danske, tidligere dømt for ildspåsettelse, ble av politiet utpekt som brannstifter om bord. Saken ble henlagt på grunn av bevisets stilling, fordi 37-åringen døde i brannen.
Hugget opp
Støttegruppen mener politi, undersøkelseskommisjoner og domstoler har feil gjerningsmann, og mener motivet for brannen kan ha vært forsikringssvindel. Rederiet SeaEscape fikk utbetalt forsikringspengene etter brannen, og gikk konkurs året etter.
Få år etter katastrofebrannen ble "Scandinavian Star" solgt til det amerikanske rederiet St. Thomas Cruises. Skipet ble satt i drift i 1996, nå under navnet "Regal Voyager", og seilte flere år i vestindiske farvann.
I fjor ble skipet solgt som skrapgods og hugget opp på et indisk verft.