Tirsdag skjedde det igjen. En buss begynte å brenne inne i den drøyt én mil lange Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane. Takket være snarrådig innsats fra enkeltpersoner slapp alle fra det med livet i behold.
Til neste år starter Statens Vegvesen arbeidet med å oppgradere tunnelen for at sikkerheten skal være i tråd med nye krav fra EU og Norsk tunnelforskrift. Tunnelen skal være ferdig oppgradert i 2017, og prislappen vil bli på rundt 300 millioner kroner.
EU-krav
Men over hele landet er det små og store tunneler som står for tur. EU-direktivet omfatter norske veier tilknyttet det transeuropeiske veinettet (TEN-T), men Regjeringen har vedtatt å innføre tilsvarende krav på norske riksveier.
111 av tunnelene befinner seg på TEN-T-nettverket.
– Da vi startet var det cirka 250 tunneler. Alle med en lengde på mer enn 500 meter skal oppfylle kravene, sier Gudmund Nilsen i Vegdirektoratet til NRK.
Flere tunneler er ferdigstilt i fjor og i år. Etter at regionene har rapportert inn arbeidet, skal Vegdirektoratet ettergå arbeidet for å sjekke at alt er på plass.
Ved utgangen av 2015 regner Vegdirektoratet med at 148 tunneler gjenstår.
– I tillegg skal det gjennomføres miminmumstiltak i 42 tunneler. Dette er blant annet tunneler som skal avvikles i forbindelse med nye veiprosjekter, forteller Nilsen.
Dette gjelder blant annet E18 i Grenland, Haukelitunnelen og Voss-Arna.
– Kommer i mål
For å tilfredsstille EU-kravene må tunnelene blant annet ha:
- Bedre belysning
- Montering eller utbedring av ventilasjon
- Flere nødskap med telefon og brannslukker
- Nødstrømbelysning
- Ledelys for å hjelpe trafikanter ut ved brann
- Flere av tunnelene får også videoovervåking
– Dette er en stor utfordring. Det er noen år frem i tid, men per i dag har jeg tro på at vi klarer dette innenfor fristene som er satt, sier Nilsen til NRK.
Ifølge Nilsen har mange av tunnelene allerede utstyret på plass, men at det er nødvendig å styrke kapasiteten på for eksempel ventilasjonsanlegget.
Omfattende arbeid
Behovet for utbedring varierer i omfang og pris fra tunnel til tunnel og landsdel til landsdel.
Region Vest har 101 tunneler som er blitt eller skal rustes opp.
– I Gudvangatunnelen og Bømlofjordtunnelen er beregnet å beløpe seg til 300 millioner kroner hver, forteller Nilsen til NRK.
I region sør trenger Fosskolltunnelen ned Lierbakkene på E18 til Drammen omfattende vedlikeholdsarbeid. Også der er prislappen anslått til 300 millioner kroner.
Nord i landet skal 24 tunneler på TEN-T-nettet utbedres og 200-millionerkronersprosjektet med Tromsøysundtunnelen er allerede i gang. E6 gjennom Sørfold kommune i Nordland er unntatt fra EU-direktivet fordi man planlegger å starte byggingen av ny E6 i 2018, opplyser avdelingsdirektør i Region Nord Tore Lysberg til NRK.
Ytterligere 18 tunneler på riksveinettet skal oppgraderes i regionen.
Under kan du se listen over de 203 tunnelene som skal utbedres, eller allerede er utbedret til EU-standard.