Hopp til innhold

1038 kroner for full tank

Med Frp i regjering må bilistene nå betale historisk høye drivstoffpriser etter avgiftshoppet i statsbudsjettet. Det merkes godt på lommeboka til bilistene i Oslo.

Vibeke Bonne Øyri synes bensin er blitt dyrt

– Jeg er klar over at prisene er rekordhøye, sier Vibeke Bonne Øyri. Hun tror at de høye prisene kan påvirke noen som har offentlig kommunikasjon som alternativ til å velge det i stedet.

Foto: Henrik Myhr Nilsen

Bensinavgiftene har vært den heteste poteten i budsjettforhandlingene i høst, og fra 1. janurar økte drivstoffavgiftene med 34 øre for bensin og 55 øre for diesel.

Bilist Finn Adler tanker bensin på Smestad i Oslo

– Det er så dyrt at det er helt vanvittig. Jeg vurderer å selge hele greia og begynne å sykle i stedet, sier Finn Adler, som NRK treffer på Smestad i Oslo.

Foto: HENRIK MYHR NILSEN

Det merkes godt på lommeboka til bilistene ved bensinpumpene mandag formiddag. På Smestad i Oslo kostet bensinen rekordhøye 16 kroner og 35 øre mandag formiddag.

Siden august har oljeprisen økt med 30 prosent, noe som har gitt høyere priser på ferdig raffinert drivstoff og økte innkjøpskostnader for drivstoffkjedene.

Dagens pumpepriser ligger derfor vesentlig over det norske bilister har vært vant til i høst.

– Helt forferdelig

– Det er helt forferdelig. Nå har jeg et rabattkort som gjør at jeg sparer en krone. Men hvorfor i all verden skal vi ha de høyeste prisene i hele Europa, sier Finn Adler.

Vibeke Bonne Øyri sier til NRK at hun vanligvis tanker mandag morgen da prisene er på sitt laveste, men ikke fikk gjort det i i dag. I stedet ble det 63 liter bensin til 1038 kroner.

– Jeg mener at jeg har pleid å betale cirka 750 kroner for en tank men jeg husker ikke helt. Nå ble det 1038 kroner, sier Øyri.

Drivstoffprisene på pumpa er høyest mandag formiddag, og kan falle med flere kroner til søndag kveld/mandag morgen.

Dermed er det mulig å spare tresifrede beløp ved å bevisst velge forhandler og riktig dag å fylle full tank på.

Øyri synes ikke det er riktig hvis det er slik at mange tjener gode penger på på bilister som ikke har noe alternativ til offentlig kommunikasjon.

Aldri før har bensin og diesel kostet mer i Norge.

Kjedene: – Har ikke økt marginene

Drivstoffkjedene peker på politikerne når de skal forklare hvorfor folk flest nå må betale mer for drivstoff enn noen gang før.

Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Cirkle K (tidligere Statoil) avviser i en e-post til NRK at kjeden nå benytter anledningen til å øke egne marginer.

Vann koster 60 kroner literen

Bensinen koster 16 kroner literen, men vann på flaske er fortsatt nesten fire ganger dyrere. Normalt tjener bensinstasjonene, som er lokale franchisetakere mest på bilvask og butikkhandel, og mindre på salg av drivstoff.

Foto: Johan B. Sættem

– Marginbildet er det samme etter nyttår, konkurransen både i bedriftsmarkedet og i bensinstasjonsmarkedet er intens, sier Heldaas.

Han forklarer de høye prisene med økte avgifter på bensin og diesel etter budsjettforliket i høst.

– I tillegg er bensinstasjonskjedenes innkjøpspriser gått opp i det siste, prisene på ferdig raffinert bensin og diesel påvirkes av økende oljepris, valutakurser og begrenset raffinerikapasitet, sier Heldaas.

Sigrid Philippart er pressetalskvinne for de St1-eide Shell-stasjonene i Norge. Også hun avviser at kjeden har brukt anledningen til å tilrane seg større marginer på bekostning av bilistene.

– Vi har ikke endret prisstrategi, men har skrudd opp prisene i stråd med avgiftsøkningene fra nyttår. I tillegg har våre innkjøpskostnader økt, sier hun.

Venstre: – Fikk ikke økt prisene med ett øre

Venstre presset regjeringen knallhardt i budsjettforhandlingene, og ville ha enda høyere drivstoffavgifter enn budsjettforliket, som endte med regjeringens opprinnelige forslag.

Men Venstre-leder Trine Skei Grande fraskriver seg ansvaret for at bilavgiftene øker, og mener bilistene har liten grad til å være sure på hennes parti.

– Vi fikk ikke økt prisene med ett øre i forhandlingene, så dette må du spørre regjeringen om, sier hun.

Frp-leder Siv Jensen mener at dersom de ikke var i regjeringen, ville bilavgiftene vært «markert høyere i dag».

– Derfor har jeg stått knallhardt på bilpakken, som betyr at bilistene vil betale mindre i avgifter neste år. Det er en helhet jeg tar ansvar for, og som betyr at årsavgiften nå går ned, bomtakster kuttes og det blir bedre avskrivningsregler og pendlerordninger, skriver hun i en e-post til NRK.

Mæland: – Følger situasjonen

Næringsminister Monica Mæland (H) sier at konkurransen i bensinmarkedet er preget av få kjeder i markedet nasjonalt, og at det ofte bare er noen helt få stasjoner forbrukeren kan velge mellom lokalt.

– Dette kan ikke staten gjøre noe med, skriver hun i en e-post.

– Men i denne situasjonen er det viktig å sikre effektiv kontroll med at konkurranseloven etterleves, og at ikke kjedene fusjonerer til skade for konkurransen, sier Mæland, og legger til finansministeren og hun har hatt flere møter med forhandlere for å sikre lavest mulig pris.

– Jeg følger situasjonen nøye, og vil ved behov kalle de inn.

Saken ble oppdatert kl. 21.00 med kommentar fra Siv Jensen og Monica Mæland, og oppdatert 08.40 tirsdag morgen med utfyllende forklaringer om prisene.

AKTUELT NÅ