Hopp til innhold

-Ødelegger for kristendommen

Lærer Astrid Øvrum skjønner ikke hvorfor regjeringen vil endre et godt fungerende RLE-fag.

Undervisning i RLE

-DÅRLIG IDÉ: Astrid Øvrum er i gang med undervisning i RLE. Hun skjønner ikke hvorfor det nå kommer endringer i faget.

– Hva prøvde Jesus å lære menneskene? spør Astrid Øvrum

Klasse 6a på Abildsø er i gang med RLE-undervisning. Elevene følger interessert med og svarer engasjerende på spørsmålet. Nå vil regjeringen at det skal bli mer undervisning om kristendommen i skolen, der den skal utgjøre om lag halvparten av undervisningen i RLE og k-en kommer tilbake i navnet.

– Vi ønsker et fag med litt større rom for kristendomskunnskap. Det er viktig for å forstå det norske samfunnet, med landets historie, kultur, litterære arv og utviklingen av vårt politiske system, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Frykter negativ oppfatning

I 20 år har lærer Øvrum undervist i faget som en rekke ganger har blitt endret og fått nytt navn. Hun skjønner ikke hvorfor et godt fungerende RLE-fag må endres.

– Jeg synes det er nok kristendomsundervisning i dag. Vi får god tid til å diskutere de sentrale elementene i kristendommen og mer til. Nå er jeg redd folk for en negativ oppfatning av religionen, sier Øvrum.

Hun forteller at i dag bruker hun like lang tid på kristendommen som hun gjør på alle de fire andre store religionene til sammen.
– Så hva skal dette komme på bekostning av? Vi er veldig fornøyde med RLE som det er i dag. Dette er et dumt grep og en dårlig idé, sier hun.

Elevene i 6a virker også fornøyde med faget som det er i dag.
– Veldig morsomt fag. Det er favorittfaget mitt i tillegg til gym, sier Joakim Aarseth Opsal (11)

6. klassinger

LIKER RLE: Nitasha Khan (11) og Joakim Aarseth Opsal (11) synes RLE-undervisningen er morsom.

– Hva tenker du om at det skal bli mer kristendom i undervisningen?

– Det blir morsomt å lære mer om Kristendommen, men vi må få tid til de andre religionene også. Det er greit som det er nå.

Han får støtte fra klassevenninne Nitasha Khan (11).

– Familien min følger islam, men det er kjempemorsomt å lære om kristendommen og vi kan sikkert ha mer om det, men vi må få med de andre religionene også. Det er mye å lære om, og alt er interessant, sier hun.

– Symbolpolitikk

Selv om det skal bli mer undervisning om kristendom i skolen, vil det ikke bli noen endringer i kompetansemålene. Elevene skal med andre ord lære det samme som i dag.

– Dette er klar symbolpolitikk og fremstår som latterlig, sier Steffen Handal, nestleder i Utdanningsforbundet.

Steffen Handal

-HESTEHANDEL: Nestleder i Utdanningsforbundet Steffen Handal mener endringsforslagene til RLE-faget er latterlige

– Det er læreren som definerer hvordan elevene skal nå målene, men nå kommer det detaljstyring fra politikere.

Han påpeker at det ikke er noen som har hatt et ønske om å endre RLE-faget.

– Ingen fagmiljøer ønsker dette, kirken selv ønsker ikke dette og lærerne ønsker ikke dette. Dette er politisk hestehandel, sier Handal.

– Nå hadde vi funnet balansen i et fag som det har vært litt strid rundt. Og så skal det røres til igjen.

I tillegg til de nevnte endringene skal også religionsundervisningen på lærerutdanningen styrkes. I faget Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) skal studier i livssyn, etikk og religionsforståelse settes inn i en egen modul som tilsvarer 15 studiepoeng. I dag utgjør dette området 10 studiepoeng.

AKTUELT NÅ