– Hva prøvde Jesus å lære menneskene? spør Astrid Øvrum
Klasse 6a på Abildsø er i gang med RLE-undervisning. Elevene følger interessert med og svarer engasjerende på spørsmålet. Nå vil regjeringen at det skal bli mer undervisning om kristendommen i skolen, der den skal utgjøre om lag halvparten av undervisningen i RLE og k-en kommer tilbake i navnet.
- Les også:
– Vi ønsker et fag med litt større rom for kristendomskunnskap. Det er viktig for å forstå det norske samfunnet, med landets historie, kultur, litterære arv og utviklingen av vårt politiske system, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Frykter negativ oppfatning
I 20 år har lærer Øvrum undervist i faget som en rekke ganger har blitt endret og fått nytt navn. Hun skjønner ikke hvorfor et godt fungerende RLE-fag må endres.
– Jeg synes det er nok kristendomsundervisning i dag. Vi får god tid til å diskutere de sentrale elementene i kristendommen og mer til. Nå er jeg redd folk for en negativ oppfatning av religionen, sier Øvrum.
Hun forteller at i dag bruker hun like lang tid på kristendommen som hun gjør på alle de fire andre store religionene til sammen.
– Så hva skal dette komme på bekostning av? Vi er veldig fornøyde med RLE som det er i dag. Dette er et dumt grep og en dårlig idé, sier hun.
Elevene i 6a virker også fornøyde med faget som det er i dag.
– Veldig morsomt fag. Det er favorittfaget mitt i tillegg til gym, sier Joakim Aarseth Opsal (11)
– Hva tenker du om at det skal bli mer kristendom i undervisningen?
– Det blir morsomt å lære mer om Kristendommen, men vi må få tid til de andre religionene også. Det er greit som det er nå.
Han får støtte fra klassevenninne Nitasha Khan (11).
– Familien min følger islam, men det er kjempemorsomt å lære om kristendommen og vi kan sikkert ha mer om det, men vi må få med de andre religionene også. Det er mye å lære om, og alt er interessant, sier hun.
– Symbolpolitikk
Selv om det skal bli mer undervisning om kristendom i skolen, vil det ikke bli noen endringer i kompetansemålene. Elevene skal med andre ord lære det samme som i dag.
– Dette er klar symbolpolitikk og fremstår som latterlig, sier Steffen Handal, nestleder i Utdanningsforbundet.
– Det er læreren som definerer hvordan elevene skal nå målene, men nå kommer det detaljstyring fra politikere.
Han påpeker at det ikke er noen som har hatt et ønske om å endre RLE-faget.
– Ingen fagmiljøer ønsker dette, kirken selv ønsker ikke dette og lærerne ønsker ikke dette. Dette er politisk hestehandel, sier Handal.
– Nå hadde vi funnet balansen i et fag som det har vært litt strid rundt. Og så skal det røres til igjen.
I tillegg til de nevnte endringene skal også religionsundervisningen på lærerutdanningen styrkes. I faget Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) skal studier i livssyn, etikk og religionsforståelse settes inn i en egen modul som tilsvarer 15 studiepoeng. I dag utgjør dette området 10 studiepoeng.