Det er opp til hver enkelt kommune å bestemme utformingen av de lokale Nav-kontorene.
- Må ta til vettet
- Det er urovekkende at det er så mange som tror det er mulig med en generalistmodell, sier Saglie.
Han sier at han har kommet med klare anbefalinger om å unngå denne modellen.
- Jeg har sagt klart ifra om at de som har valgt modellen, må ta til vettet. Et Nav-kontor håndhever 44 ytelser, det er selvsagt umulig for ett menneske å kunne alt.
Saglie mener heller ikke at det er blitt et tyngre byråkrati og et økt skjemavelde etter at Nav-reformen ble innført.
- Kravene til den påbudte dokumentasjonen er nok blitt mer konsekvent håndhevet for på den måten å hindre trygdesvindel.
Måtte selge smykkene i påvente av Nav-svar
I kveldens
måtte Nav-direktøren svare på hvorfor Nav er blitt den mest utskjelte etaten i Norge.For både ansatte og brukere har den siste tiden rast mot Nav, og det har stadig dukket opp nye avsløringer og kritikk mot både organiseringen og de ansattes arbeidssituasjon.
Les også:
Les også:
Les også:
Les også:
Ingvar Botnen jobber selv ved et Nav-kontor i Oslo og var blant de første som tok opp problemene han opplevde daglig i jobben.
- Dette har vært en verkebyll. Ansatte føler at det endelig har gått hull på den, endelig har det kommet ut, sier Botnen.
Han forteller om vanskelige arbeidsforhold, om manglende opplæring og brukere som har måttet vente altfor lenge på svar.
- For ikke lenge siden snakket jeg med en dame som hadde måttet selge smykkene sine mens hun ventet på svar fra oss.